Rok 2018 byl z mé perspektivy velmi plodným na kvalitní
muziku. Releasy pokryly širokou škálu zvukové palety. Bylo to špinavé,
intenzivní, heavy, brutální. Bylo to ale i stoické, kalkulované, příjemné a
odměňující.
Rok 2018 ukázal, že hudba stále není kurva. Je tu pořád.
Vždy, když ji je potřeba. V hnusu i blahu. Přesunuje do sfér s prdelí
v křesle. Dosahuje transcendence. Pojí se s neopomenutelnými
proprietami. Je to most k dalším věcem, které koření esenci života. Je to
ventil. Je to komfort. Je to luxus.
Zde je pár desek, které mi posloužily jako substrát pro
přežití nejčastěji.
15. Puce Mary – The
Drought
Asi nejpovedenější hlukovoelektronický experiment roku.
Dekadence zabalená do pestré a znepokojující zvukové palety, která si i přes
fundamentální neortodoxnost žánru udržuje úroveň originality a momentum. Vše doplňuje verbální projev zabývající se neméně dekadentními tématy.
14. Funeral Mist –
Hekatomb
Další deska Airocha a opět trochu jinak. Zase ale stejně
vydařeně. Hekatomb dává jasně najevo, že nejlepší zářezy Marduk z posledních
let pocházejí z mozku Mortuuse. Skvělá produkce. Nedotknutelné vokální
performance. Rozmanitý songwriting, který funguje v různých tempech a
polohách. Rozhodně lépe než na nových Anaal Nathrakh. Satanem zažehnuté šílenství v každém tónu.
13. Hide – Castration
Anxiety
Tvrdá industriální placka s elementy hluku a EBM, která
evokuje nejlepší léta nejen Skinny Puppy. Produkce je skrz na skrz skvělá, čistá,
trestající, mechanicky precizní. Ženský vokál sice sem tam nezapadá do
celkového vajbu desky, ale má dostatek charakteru na to, aby občasnou faleš
zaplácl. Snad to duo na další desce vyladí.
12. Benny The Butcher
– Tana Talk 3
Nekompromisní old-school rapová břitkost. Deska, která sází
jen na přímočarou, devadesátkovou rapovou agresi. Bez filtru. Bez trapu a
jiných zbytečných tredny kundovin dneška. Špinavě čistá práce. Špinavě čistý
rap a beaty. Jedna z mála rapových desek poslední doby, která si i přes svou délku
drží kvalitu a konzistenci.
11. Adaestuo – Krew
za Krew
Skvělý zvukový experiment oscilující na hranicích black
metalu a ritual ambientu. Deska sice někdy až příliš abruptně skáče mezi
zvukovými paletami dvou žánrů a tak trpí na kohezi, ale svou náturou je téměř dokonale jednotná. Nejsilnější
momenty evokují atmosféru klasické desky Aghast a vokál nejednou připomene
avantgardní kněžku Diamandu Galás. Zmíněné
pasáže nabírají na originalitě díky občas vhodně namontovaných klasických black
metalových tropů.
10. Ghost- Prequelle
Celkem to trvalo, ale nakonec se to přece jen stalo. Ghost vytvořili
popovou desku.
Ghost se tím nikdy netajili. Nemusel jsem vydat přílišné
úsilí k tomu, abych jasně viděl, že kapela hledá způsob, jak nejúčinněji a
nejpevněji obepnout prsty kolem švédského popového grálu.
Evidentně to celou dobu
směřovalo k tomuhle: vzít diskotékovou přijatelnost a nadčasovost ABBA a
obléct ji do okultně metalového kabátu se satanem na vrcholu. To vše opředeno glam
rockovou a KingDiamondovskou teatrálností.
Prequelle je velkým milníkem v katalogu kapely. Ghost
odteď nejsou metalová kapela s popovými elementy, nýbrž popová kapela
s esencí metalu. Jo. Někdy to zasahuje do úplného debilna. Broadwayovská
nátura songu Pro Memoria nebo
saxíková piruetka na instrumentální Miasma
nás nutí kroutit ksicht do makabrózních patvarů. Není to ale tak trochu pointa?
I přes tu pachuť je to totiž furt chytlavé a troufám si říct, že i dobře
napsané, což může podtrhovat i fakt, že všechny skladby k sobě pojí tématika
černé smrti a celá deska si i přes třpytky a pičovinky uchovává pochmurnou
náladu. Mnoha lidem to může přijít jako heavy metalový kastrát. Podle mě ale
přicházet s ujetými a skvěle montovanými aranžemi, které Prequelle nabízí,
vlastně chce nějakým zvráceným způsobem koule.
Rozumím tomu, že u Prequelle mnoha posluchačům Ghost přetekl
pohár. Švédi totiž doslova vyjebávají se žánrem, který je pro mnoho lidí
natolik posvátný, že jakákoliv nuance zesměšnění nepřipadá v úvahu.
Přepálená estetika dohromady s popovou akceptibilitou a naprosto
kreténským merchem doslova materializuje mávající stopku před očima a ušima lidí,
kteří rock n‘ roll a metal velebí jako něco, co reprezentuje jejich odlišnost a
houževnatost vůči omšelému status quo. Rozumím tomu. Zároveň ale začínám chápat,
co Ghost dělají a proto s tím vlastně nemám zas takový problém a jako
potemnělý pop mě to vlastně furt baví.
Edit: Stejně mě v určitých případech baví, jak Ghost
popuzují všechny elitní metalheads a samozvané antisociály, kteří si nechávají
bez nejmenšího zrnka sebereflexe formovat hudební vkus sociálními sítěmi. Check
yourself.
9. Archgoat – The
Luciferian Crown
Upřímně, novou desku Archgoat zase neohrávám tolik, jak jsem
před releasem čekal, že budu. The Luciferian Crown si ale na zdejším seznamu
příčku určitě zaslouží. Proč?
Archgoat jsou kult. Ať už tomu někdo chce říkat black metal,
war metal, nebo death metal, je to vlastně jedno. Staj ot of it.
Archgoat jsou kult právě proto. Nastolili vlastní pravidla,
nikoliv však limity. To jim umožňuje rozšiřovat idiosynkratickou škatuli a ve
stejnou dobu zůstávat věrni svému zvuku. Vyvíjí se to, ale jsou to furt
Archgoat. Ti samí Archgoat, co kdysi dávno všechno rozmrdali s Whore of
Bethlehem. Na nálepky se v takových případech může chcát.
The Luciferian Crown je na povrchu promáklejší, čistější,
techničtější a rozmanitější. V jádru to ale furt má tu surovost a
neposkvrněného Satana. Zvuk je lepší a odhaluje solidní hráčské schopnosti
kapely. Pořád ale dostává většinu času ortodoxní barbarizmus a přímá agrese.
Jde o solidní amalgamaci skillu a autenticity. Archgoat prostě s uplynulou
dobou přichází na to, jak využívat svůj potenciál naplno, jak efektivně
vyplňovat vlastní, jim unikátní limity. The Luciferian Crown je toho jen dalším,
vybroušenějším důkazem.
8. Daughters – You
Won’t Get What You Want
Snad každý rok se najde deska, která s šokujícím
přehledem vévodí drtivé většině internetových sumářů alb roku.
V posledních letech se to velmi dařilo kolosálním deskám no wave legend
Swans, kteří po pauze přišli s obnovenou formulí, jenž přesunula jejich
hudbu někde daleko do trasncendentna.
Není divu. Aktualizovaná hudba Swans opravdu útočí na něco v
nás, co se těžko popisuje (kort pokud Giru a jeho kámoše dosvědčíte naživo, každý,
kdo to zažil, určitě potvrdí). Nemůžu proto osobně dávat moc za vinu drtivému počtu
kritiků, kteří věšeli jejich desky To be Kind, The Seer, a The Glowing Man na
vrcholy svých žebříčků.
Letos se to stalo poslednímu albu Daughters. A dává to
smysl. I přesto, že You Won’t Get What You Want zní dostatečně svojsky,
paralela se Swans nejde nevypíchnout. Operuje to s disonancí, neortodoxním
psaním a instrumentací. Občas to dokonce má takový ten trademarkový houpací
noirový rytmus, který můžeme právě od Swans znát (třeba na Just a Little Boy nebo The Seer).
Daughters se však liší patřičnou agresivitou, přímostí a
uceleností. Album nic nenatahuje. Není tu prostor na třicetiminutové
meditační žluklé blaho. Jde slyšet říz hardcoru, punku a hlavně noise rocku,
který byl patrnější na desce předešlé.
Celý tento koktejl pak nabízí příchutě, které lze jen těžko
jinde dohledat. Na The Reason They Hate Me dostáváme šílené kytarové staccatto
vyhrávky s punkovým drivem. Long Road, No Turns pro změnu zní jako něco,
co omylem vypadlo ze soundtracku Lost Highway. Satan in the Wait působí
jako nepenetrovatelné černo, které během bridge protíná divné světélkující cymbálovkové
intermezzo jen proto, aby to všechno zase hned spadlo zpět do bezvýchodna.
You Won’t get What you Want nabízí temný, subverzivní a
unikátní poslech. Je to přímá a pospolitá jízda do pekla po nerovných kopcích
s divnými rytmy a manickými aranžemi, která do mysli vtiskuje mysteriózní
ksicht, který na posluchače čumí z obalu desky. Nechte se okouknout.
7. Mare – Ebony Tower
I přesto, že s tím, jak rok plynul, kletba z posledního
alba Mare začala vyprchávat a s tím, že album úplně nenaplnila očekávání,
která předchozí materiál nastínil, je Ebony Tower stále podařeným a unikátním
počinem.
Ebony Tower prostě v sobě má ten jedinečný magický
náboj, který lze jen těžko popsat a díky tomu lze stejně tak těžko obšlehnout.
Povětšinou střední tempo si uchovávající black metal respektující norskou
sonickou tradici s polomelodickými deklamacemi vypadá na papíře jako něco,
co není zas až tak originální. Pokud si ale cokoliv z debutu Mare pustíte,
budete jen stěží hledat kapelu, která dokáže vyčarovat podobné okultno. Více v recenzi.
Ebony Tower syntetizuje černou magii s poctivou dedikací vůči tradičnímu černému kovu a vybroušeným hudebním řemeslem. Album funguje zejména v situacích, kdy je na něj správná nálada a vhodné prostředí. Zapalte proto černé svíce, pošlete všechny do hajzlu a meditujte nebo levitujte.
6. Knokkelklang – Jeg
Begraver
Podškatule depresive suicidal black metal si v dnešních
dnech na bedrech nese poměrně zasloužené stigma. Je to hlavně kvůli tomu, že se
k němu upíná nespočet ztrápených duší, které sebe samotné přesvědčily o
tom, že v rukou drží unikátní recept na stvoření té nejintenzivnější
hudební mizérie.
Ve výsledku však drtivá většina lidí zní stejně, nudně,
groteskně a bez nějaké pointy, nemluvě o tom, že mnoho pseudoumělců se snaží za
křehkou zdí melancholických nářků skrývat svůj hudební antitalent.
V některých momentech je to skoro tak špatné, jako téměř veškerá snaha o
hudbu v sousedícím subžánru, který však své nadbytečné chromozomy zakrývá
vztyčenou pravicí.
Je proto vždy posvícením, když se v této sféře vyskytne
kapela, která umí. Pravda. Je lehké zářit jako diamant na kupě zetlelých hoven.
Troufám si však říct, že Knokkelkang třímají něco, co by prošlo kvalitativní
prověrkou i bez juxtapozice s DSBM.
Jeg Begraver rozhodně operuje s elementy typickými pro
zmíněný subžánr. Máme tady bezmocné skřeky, natažené a repetitivní stopáže a
filtrovaný zvuk kytar. I tak na mě ale deska nesmrdí tou otřepanou
sebevražednou křečí.
Jeg Begraver zní jinak. Neevokuje to podvyživeného vlasatého
kluka ve vaně pokapaného kečupem. Celé to zní jako obskurní, leč dobře nahraná
páska, kterou někdo objevil v zapomenuté jeskyni. Takový obraz malují
zejména Islandem ovlivněné riffy, které zní jako by přes struny foukal zatuchlý
ledový průvan.
Zrovna kytarové pasáže jsou společně s atmosférickou
ambientní linkou to, co dělá z debutu Knokkelkang unikátní poslech. Ohnutá
riffáž je prostoupena hluky, šumy a zejména klapáním kostí, které se posléze
osamocují na poslední skladbě alba, aby doťukaly celkový vibe v poklidu až
do úplného konce. Jeg Begraver tak na třech skladbách představuje dostatečně
různorodý a poměrně unikátní celek, který i s coverem posluchači nabízí
originální pohled na jinak poměrně klišovitý subžánr.
Damn, Peggy.
Snad žádná nová noise rapová deska neunikne kvalitativnímu
srovnání s vévodícím subžánrovým triem Death Grips. Kapela za několik
posledních let svou tvorbou nevědomky nastavila jasně dané elementy noise rapu.
Každý, kdo si dovolí se jen zlehka svým zvukem o Death Grips otřít, musí čelit
verbálním čepelím fanoušků, kteří většinou nechtějí a vlastně v mnoha
případech nedokáží pohlížet na zvuk do detailu a kvůli tomu tak téměř všechna
nová jména končí onálepkovaná slovy jako „ripoff“ nebo „wannabe“.
Není divu. Určitě existuje hodně lidí, kteří Death Grips
uslyšeli a intuitivně se rozhodli, že se na tomhle bandwagonu alespoň na chvíli
svezou. Při poslechu Veteran od JPEGMAFIA jsem si kladl stejnou otázku a po
dlouhé době jsem došel ke konsenzu. ...Ještě že to vyšlo na začátku roku.
Death Grips jsou bezpochyby jedním z nejunikátnějších
hudebních těles posledních deseti let. Jde o těžko uchopitelný, marginálně
kontrolovatelný chaos, který se nebojí tahat zvuky z palet nejrůznějších
žánrů. Forma je tak volná, že je poměrně problém Death Grips správně
zaškatulkovat. Noise rap podle mě funguje asi tak napůl. V jádru totiž
většinou jde doopravdy o struktury připomínající hip-hopové smyčky. Na vrchu
máme deklamujícího šílence, který však energicky řve přes instrumentály někdy až
tak neortodoxně, že projev připomíná spíše hardcore punk než rap.
A právě ta neohraničitelná volnost je to, co dělí Death
Grips a JPEGMAFIA. Už při prvním poslechu jde jasně slyšet, že Paggy rapuje. A
jde mu to. Má vybroušenou techniku, střídá flows, diktuje. Beaty jsou ovlivněny
industrálem, edm, glitchem a někdy i noisem. Jádro je ale mnohem čitelnější.
Máme tady jasně danou klasickou hip - hopovou i moderní trapovou linku, které
sice čas od času Peggy povolí obojek. Ne však až tak moc, abychom se
v jeho hudbě úplně ztratili.
Přesně to dělá z Veterana svébytnou desku. Je dost
experimentální na to, aby neklikla na první, druhý ,nebo třetí poslech. Je ale
zároveň dost zakořeněná v rapových základech na to, abychom se mohli
chopit daných vodítek a užít si poslech bez toho, abychom příliš tápali
v přestřelené fantazmagorii.
Jak už bylo řečeno, Peggy je k tomu všemu zdatný rapper.
Dokáže v rukou pevně držet dikci i přes to, že k ní často přidává
chaotickou agresi. Když to všechno propojíme, dostáváme třeba mírně glitchem
ovlivněnou a jinak poklidnou věc 1539 N. Calvert . Hned
nato je nám servírováno šílenství v tracku Real Nega, kde nekončící ODB
sampl vyřvává ikonický vokál přes tribální bicí a Peggy s neobyčejnou
precizností doslova drtí každý řádek. Album pokračuje, občas má více zamlžené kontury
(Rainbow Six), občas překvapuje samply, které jsme na poli hip – hopu sotva
čekali (Curb Stomp). Občas úplně něčím jiným - R'n'B vokály, samply z Mortal Kombat, Wrestlingu, Couner Strajku, you name it. Občas nás sundají ofenzivní rýmy, jindy
jejich vtipnost. Dohromady to dělá z Veterana podvratný poslech, který je
zábavný a překvapivý i po mnoha rotacích.
Damn Peggy indeed.
4. Uniform – The Long
Walk
Uniform přinesli s novou deskou do industrialu kýžený a
zapomenutý smrad a špínu.
V poslední době vyšlo hodně desek, které se pokoušely
hodit různé formy průmyslového zvuku zpátky do starých zajetých kolejí. Nikdo
to ale neudělal v takovém stylu jako právě Uniform. Nikdo si nelajznul to
naservírovat na takhle špinavém podnose. Nikdo jiný nekopal bez štětečku. Nikdo
nám nemrštil to syrové mosazné hovno přímo do ksichtu. Až doteď.
The Long Walk bolí. Strojovost desky dupe po zádech. Kytary
s patřičnou agresí prořezávají zadusaný sound. Atypický vokál je
frustrovaný. Basa hutně probublává. Kompozice jsou vhodně jednoduché.
V každém momentu jde jasně slyšet, jak Uniform ví, že přespřílišná
komplexita industriálnímu soundu jen zbytečně zavází. Na každém tracku tak
dostáváme trochu jinou, ač vždycky přímočarou variantu mechanického trestu.
Pokud máte svou strojovou hudbu rádi tvrdou, přímou, zaflusanou, bez synťákových serepetiček a taneční přijatelnosti, The Long Walk je to ono. Industriální direkt. Pochod po ksichtu bez balastu.
3. Hermit &The
Recluse – Orpheus VS. the Sirens
Rapový žánr je unikátní v mnoha ohledech. Můžeme
vypíchnout třeba jeho překotný vývoj, těžkotonážní provázanost
s popkulturou nebo křehkou tendenci padat k absolutní debilitě.
Žádný žánr jako ten rapový není zároveň tak moc náchylný
k vykořistění. Stačí, aby někdo slepil dva primitivní rýmy na koncích
řádku, stáhnul špatný instrumentál odkudkoliv a mamon už člověka přesvědčí, že
je rapper. Tento nešvar se otírá napříč celou planetou. A troufám si říct, že
v česku řádí až neobyčejně krutě.
Je to tragédie. Je to brutální. A to zejména pro někoho, kdo
alespoň lehce přičichl k někomu, kdo se nechová k rapu jako
k zasyflené kurvě. Benefit může tkvět v tom, že pokud někdy omylem
zakopneme o kvalitní produkt, o to více ho oceníme a užijeme si ho.
A přesně to platí o projektu Hermit & The Recluse. Jde znát, že všechny řádky z pera Ka
(rapper projektu) prochází análním drobnohledem. Zdá se, že každé slovo má
v celkovém textu unikátní smysl. A nejen v textu. Celé album totiž
propojuje a uceluje mytologická koncepční linka dávného Řecka. Ka využívá postavy
Orfea a přenáší jeho mýtickou cestu na svůj život, ve kterém se prodírá crackem
zmučenou čtvrtí Brownsville proto, aby se namísto další zbytečné smažky stal
požárníkem, který si dlouhé večery krátí psaním geniálního rapu.
Když se Ka chopí rapového řemesla, ždímá ho až na dřeň. Rap
je na prvním místě. O tom vypovídá i produkce, která je kalkulovaně osekaná o
výrazné bicí a barvité změny. Někdy tracky vede jen umírněná hajtka
s noirově znějícím samplem. To jí ale neubírá na kvalitě a sugesci. Je
tomu tak proto, aby posluchači nebyli nuceni odpoutávat pozornost od stoického,
ale zároveň břitkého rapu.
Genialita Orpheus Vs. the Sirens roste s každým
poslechem. Deska nesází na globální prvoplánovou rapovou líbivost. Člověk musí
k poslechu přistupovat s nabroušeným skalpelem. Musí být na pozoru a
jít do hloubky. Až tam se odkrývá vybroušenost rapu sofistikovanost materiálu
obecně. Vydat se pod povrch stojí určitě za to.
2. Infernal Coil –
Within a World of Forgotten
Všichni ostatní se můžou jít úplně vysrat. Revenge se svým
dvouskladbovým EPkem neoslnili. Knelt Rote zapůsobili, ale vedle Infernal Coil
se jaksi vytrácí. O posledních snahách Anaal Nathrakh servírovat extrémní hudbu širšímu publiku už
pomalu nemá cenu ani psát.
Není zrovna legrace dupnout na pedál o trochu víc
v žánru, kde je plyn apriori vytočený na max. Infernal Coil to
s přehledem dělají. A nejen to. War metal přetavují k sobě samotným.
S každou rotací dává deska více a více smysl. Je to brutální a intenzivní.
Zvuk vám skoro dělá se ksichtem to, co letecká turbína v těch
nejpitomějších skečích. Pod hutnou vrstvou sonické brutality se ale skrývá
klíč, který napomáhá celou tuhle šílenost postupně dešifrovat.
Nejen, že Infernal Coil celý ten primární chaos
s přehledem kočírují. Oni si s ním dokonce hrají. A zase smysluplně.
Desku prostupují ambientní vyhrávky, šumy, skřípání kytar, vrzání pantů. Pusťte
si (alespoň šestkrát) devítiminutový kolos 49 Suns nebo finišer In Silent
Vengeance (aspoň sedmkrát). Pochopíte. Díky tomu všemu není Within a World of
Forgotten jenom přímočarý sonicky očistec. Jde zároveň o atmosférickou
procházku tím nejšeřejším lesem. Vstupte.
1. Portal – ION
Není si co namlouvat. Jsem Portal fanboy. Dobře si pamatuju
na první moment, (může to být deset let) kdy mi tóny Swarth do mozku
namontovaly zcela unikátní a intenzivní hlavolam děsu, o který se další tuna
kapel většinou pouze zbytečně pokouší.
Pokud je chaos pouze nerozluštěný řád, Portal jsou jedněmi z
největších mistrů v tvorbě demence navozujících šifer na poli zvuku. Katalog Portal je jako
Lego složené autistou s přespříliš vyvinutým pudem k smrti. Na první
pohled nedává smysl a je lehké ho hodit do koše. Během postupné dekonstrukci
však začínáme v kakofonii vidět organizovanou strukturu. Hrůza se ale
nevytrácí.
Portal během své hudební kariéry nabídli různé odstíny
jejich už dnes typického neeuklidovského soundu. Můžeme ho okusit pod vrstvou
bahna jako od Incantation na Outré, můžeme ho rozpitvávat mezi zploštělou a plechovou
produkcí na Swarth nebo se jím zahltit nechutně hutným a spletitým, ale
přijatelným zvukem na Vexovoid.
ION je vlastně tak trochu zvukovým pokračovatelem Swarth.
Deska nesází na hutnou, old school doom death metalovou produkci. Namísto toho
servíruje preciznost a přímost. Slyšíme každý tón, každou chaotickou spirálu,
každé zasípání Curatorova vokálu. Furt je to však intenzivní hudební mindfuck,
který začíná dávat smysl až po několika posleších, kdy z kompozic začnou
vykukovat hmatatelné prvky. To, co poprvé zní jako eltekrizující volt mířící
přímo do míchy se postupně mění v poslech, který odhaluje technické
schopnosti kapely. Techničnost ale nezní jako prvoplánová samohana, nýbrž jako
nástroj pro vytváření těch nejšílenějších zvukových spletenců. A jak ION postupně
odkrývá jednotlivé prvky, kdekdo se může po době nachytat, jak si dusivě
„popěvuje“ fráze jako je třeba PRRRAAYY FOR SIICKNEESSS! Více v recenzi.
Takže teda tak. Za to, že Portal sedí na vrcholu této ročenky,
určitě trochu může moje předsudkem osmrazené fanouškovství. I přesto si však myslím,
že je vrcholný rank poměrně validní. ION je zdařilá deska. Děsivá a technická
zároveň. I přes tu hrozivou a chaotickou změť se ale nezdá, že by se na albu
dělo něco jen proto, aby se to dělo. A to včetně hraničních hluků nebo doznívajících ambientních pasáží. A to je právě ten kumšt, který je třeba
ocenit.
Patří zde třeba surová, černě kovová punkovitost od SLAVEHOUSE, čarodějnické pokračování polských Cultes Des Ghoules, precizní drug dealer Odysea jménem DAYTONA od Pusha T, ucházející ale poměrně nekonzistentní nejnovější kontemplace od Shahmen, solidní a destruktivní kolos od Mantar, fúze death metalu a gotickosti jak z šatníku The Sister of Mercy od Tribulation, techno ambientní veledílo od Ancient Methods, ukázková oddanost zvuku finského black metalu na nejnovější desce Sargeist, věčně tlející debut od Eternal Rot a v neposlední řadě avantgardně temná a schizofrenní všehochuť od Trenta na Bad Witch.
Je toho hodně. Tak hodně, že se ani nedostane na EPka, covery nebo singly. Žel, pokud jste došli tady, tak vám to nejspíš tak i tak stačí. Nechápu co se letos stalo. Proč si každý umanul, že vyprdne poměrně solidní desku (až teda na Anaal Nathrakh) ? Co se kurva bude dít příští rok? Uvidíme. Mezitím nachcat na Silvestr a ohňostroje.
Piss
Žádné komentáře:
Okomentovat