středa 16. ledna 2019

O novodobém hororu a genialitě Hereditary





TENTO CANC OBSAHUJE SPOILERY

TENTO CANC NEOBSAHUJE PEREX



Od konce devadesátých let se mezi kvazihororovými fanoušky rozmáhá otravný nešvar. Lidé, kteří konzumují tento filmový subžánr jako kratochvíli a náhradu za vzrušení, které jim v běžném životě často chybí (jsem tím často vinný vlastně i já sám), často chtějí jen primitivní premisu s přemírou lekaček a klišovitý konec s jednou obvyklou přeživší (tímhle už tak moc ne).

Většina konzumentů hororu si žel neuvědomuje jednu věc.

Horor nemusí být pouze laciný jumpscare fest (popřípadě prvoplánová exhibice hnusu), který pomáhá klukům utvrzovat si svůj mačizmus projevem houževnatosti v napasovaném triku a uštěpačnými poznámkami o nestrašidelnosti filmu před svými vyděšenými protějšky.

Horor je více a může jít za hranu. Může poukazovat na typ děsu určitého zeitgeistu (Cajt). Může to být skalpel, který důmyslně pitvá sociokulturní dějství a balí ho do nekonvenční formy. Může to být chytrý a komplexní pohled na lidské emoce, nekontrolovatelnou sílu podvědomí a na způsoby, kterými se lidé s těmito vlastnostmi vypořádávají (a často selhávají).



Jenže horor, který narušuje prisma nastolené dobou a většinovou společností má často trable.

Lidé, kteří takový horor dosvědčují, mají tendence označit jej jako nehoror. Jako něco, co nesplňuje normu. Pokud to neleká, není to horor. Pokud se to zabývá něčím, kde neteče krev a dveře se nezavírají bez kauzality, není to horor.

Abychom udělali horor, který jde za rámec, je třeba jít za stejný rámec omšelých narativních technik a produkce. Občas je holt nutné vsadit na nevypočitatelné. Musíme kupříkladu potlačit příběhovou linku a sázet na věci, které nemusí u většiny diváků na první dobrou kliknout přesně tak, jak tvůrce zamýšlí.

To samozřejmě přináší nespočet rizik.

Buďto chce divák zmíněnou od A do B rovnici, a tak apriori odmítá zapojení mozku a film zavrhuje dříve, než doopravdy začíná. Divákovi se taky může přihodit, že interpretuje film špatně, protože osobní životní pozadí zformovalo jeho myšlenkové pochody tak odlišně, že mu dílo evokuje něco absolutně nesprávného a nefunkčního. Může se to stát. Řekl bych však, že jde o marginální případy.

Ve většině případů průměrný konzument hororu nákladnější produkce prostě a jednoduše sofistikovanější kus označí jako nudnou sračku a půjde se dondat třeba jedním z pokračování Paranormal Activity.



Při vytvoření tvrdého, brutálního, psychologicko-sociálního a neortodoxního hororu se většinou sahá po metaforách, alegoriích, nejednoznačnostech a ostatních komplexnějších proprietách. Film musí být prožit, musí být procítěn. Nestačí, aby byl jen dosvědčen. Nejde o žvýkačku, kterou po chvíli vyplivneme a dále se jí nezabýváme. Pokud divák sází na pouhopouhou příběhovou linku u filmu, který je v první řadě metaforický, dohází ke kolizi. Ta často vede k bolestné dezinterpretaci a, nedejbože, k vytvoření špatného sequelu (to se nemusí dít jen u hororů, nedávno lidi zabolelo třeba zbytečné pokračování Sicario).

Vytesat diamant ale není jenom tak. Víme, jak moc snadné je omylem si šlápnout do vlastní prdele. Je třeba si proto dát pozor, aby se nám někdo nesnažil prodat naleštěnou lež v smradlavém pytli.

Filmař proto musí počítat s tím, že pokud chce zaujmout, měl by zdařile naředit naraci a symbolismus. Tak, aby člověk mohl film sežrat a vyplivnout kost, ale zároveň tak, aby divák, který chce jít hlouběji, mohl doma sát zbytky morku z útrob.

Hereditary zdařile kombinuje oba zmíněné aspekty. Vyvažuje je. Film má dostatečný narativní skelet na to, aby držel pozornost (i když pro někoho může být příliš pomalý). Zároveň ale pracuje s metaforickými proprietami, kterým se daří utvrzovat děs, znepokojivost i šok.



Pokud Hereditary přezkoumáme, jasně vidíme, že nevypráví pouze příběh o šílené matce-smolařce a frenetických uctívačích démonů.  

Hereditary je film o zlu, dědičném zlu, které se přelévá z generace na generaci a útočí v nejkalkulovanějších momentech jako hladová krysa. O zlu, nad kterým nemáme kontrolu i přesto, že nám doslova visí nad hlavou. O zlu, které v nejnečekanější okamžik může vytrysknout z podvědomí a ovládnout nás. Může jít o cokoliv. Chamtivost, závislost, spratkovství.

Hereditary však cíleně sahá do extrémna. Proto jde skvěle ruku v ruce s dříve nastolenými hororovými tropy. A co více. I když si tohle všechno řekneme, pořád si můžeme film pustit a užít si ho jako prostou, ač originální hororovou podívanou. 

Hereditary je komplexní kus kinematografie, který tahá inspiraci z podobně psychologicky a vizuálně vybroušených hororových milníků. Všudypřítomná a neovladatelná aura zla evokuje ozvěny Rosemary’s Baby a Wicker Mana. Snaha o zármutek navozuje atmosféru Don’t Look Now. Dům, který je snímán, jako by šlo o divadelní repliku, odkazuje na bizarní kus The Cook, The Thief, His Wife & Her Lover.

Typický záběr z The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover

Ale i přes evidentní inspiraci Hereditary dokáže stát na vlastních. Ať už je to využití miniatur k příběhové expozici, eskapismu hlavní postavy nebo použití středověké demonologie, Goetie, a náboženského kultu jako metafory pro neovladetelné zlo, Hereditary nám několika couly naráz připomíná, že sledujeme něco, co v žádném případě není jen laciná vykrádačka. Jde o krok vpřed. Krok, který navozuje na předešlou, tvrdě vyšlapanou cestu.



Všechny zmíněné nuance dělají z Hereditary postmoderní hororový klenot. Je jen na vás, jak k filmu přistoupíte. Nejde příliš napřed. Nelíbí se. Je mu jedno, jak jste se k němu dostali. Berte nebo nechte být. Film je tady a je na vás, jak k němu přistoupíte a co z něho osobně vykutáte. Cest k jádru je hodně a každá nabízí trochu jiný odstín.

Co si teda třeba (kromě evidentně nahozených motivů) můžeme z Hereditary vzít?

Hereditary nám pálí odpornou a mrazivou pravdu nepřímo do ksichtu. Ukazuje, že lidé nad sebou mají jen minimální fragment kontroly. Pudy, podvědomí a DNA nás ovládají a formují. Nachytáváme se, jak ostatním tvrdíme, že tohle nejsme a tohle neděláme snad jen proto, abychom se posléze zase nachytali, jak onu věc téměř nevědomky děláme.

Sebekontrola je téměř mýtus. A přesně proto jsou filmy jako Hereditary nutné. Jde o zábavu, ale i memento, které nám bez servítek říká, abychom nepropadali lži. Nejde to porazit. Jde to však konfrontovat. A právě konfrontace nám může pomoci pochopit to, co porazit nejde. Je třeba porozumět a kontrolovat.



Tak tedy kontrolujme a konfrontujme  Vystavujme se zprostředkovanému nebezpečnu a přiznejme si, čeho všeho jsme schopni. Kde začít? Třeba u Hereditary.


Žádné komentáře:

Okomentovat