Satanismus coby neorganizované
náboženství trpí na banální protiargumentaci. Z ateistického hlediska se
jeví stupidně, převážně jako výrostkovská rebelie. V teistickém případě od
toho taky nemá daleko, pokud není opředen o komplexní systém myšlenek. Nabízí
se otázka: může satanismus opravdu fungovat jako plnohodnotné spirituální
hnutí?
Následující řádky nepopisují
specifickou odnož satanismu. Konkrétní větev je díky neorganizovanosti tohoto
náboženství je těžko podchytit, a to i navzdory dnešnímu přístupu k internetu.
Text je spíše tezí založenou právě na možnosti volné interpretace satanismu.
Článek rovněž nepopisuje symbolickou hodnotu satanismu, která je dle mého
názoru výsostně hodnotná a je úzce rozebrána zde.
Už ze sémantického (nikoli
etymologického) hlediska nedává z náboženského hlediska satanismus smysl. Pojem
svádí k myšlence, že se hnutí točí okolo uctívání Satana coby
reprezentanta lidské kapacity pro zlo. Z křesťanské perspektivy tak jde o liturgickou
oslavu biblické postavy. Biblický Satan je však pouhým fragmentem v sofistikované
teologické infrastruktuře. Vyplývá tak, že Satanista musí být nejdříve křesťanem.
Satanismus se tak jeví apriori
absurdně. Podobně zvláštně by působil kult uctívačů Noa, který by svou víru
pojmenovat Noeismus. Nedává smysl i z psychologického
hlediska, nereprezentuje totiž lidskou celost, což je, zejména pro západní
náboženství, klíčové. Satanismus se na
první pohled cyklí v reflexi zla, které není ničím vyvažováno. Jde o
kontraproduktivní duchovní praktiku, která člověka spíše sabotuje, nemluvě o
tom, že ctění zla je obecně mnohem jednoduší – lidská kapacita pro zlo je totiž
přirozeně větší než pro dobro. Satanismus se tak může mnohým jevit jako příkoří
pro slaboduché a existenčně líné.
William Blake se ve svém díle hluboce zabýval syntezí nebe a pekla. Obraz jasně ukazuje nutnou vyváženost dobra a zla. |
Většina satanistických myslitelů nicméně neuvažuje o své spirituální doktríně v limitech křesťanství. O Satanovi nepřemýšlí jako o biblickém antagonistovi, spíše jako o reprezentativní bytosti – jisté podobě boha, která funguje sama o sobě, nebo jako dominantní prvek zastřešující jiné spirituální, vědecké či filozofické myšlenky. Vznikají tak satanistické proudy stavějící na hermetismu, astronomii, gnózi, myšlenkách východního náboženství nebo okultismu a jejich symbolů.
„Nekřesťanský“ Satan slouží jako obraz
boha, který je často reprezentován Bafometem. Může však být i pojetím něčeho
většího, abstraktnějšího – neohraničené bytosti s nekonečným potenciálem
pro tvoření a ničení, při jehož kontaktu se člověk naplňuje svůj potenciál. V prvním
případě je Satan jako Bafomet vymakanějším vyobrazením božství. V druhém
stojí v opozici typického obrazu boha jako takového, který – třeba dle
gnostické tradice – brání člověku v naplnění plného potenciálu a stojí
jako ochránce absolutní tvořivé síly. Z této perspektivy satanismus
nestojí na následování čistého zla – bere se v potaz i dobro. A syntezí
dvou protikladů dochází k nabytí bytostného já. Boha jako takového tedy
překračuje.
Satan je v tomto případě výše, je nepopsatelnou primordiální silou, při jejichž kontaktu dochází k integraci protikladů včetně života a smrti. Jde o říši za daleko za rozumem. K dosažení sfér se používá například meditace, modlitba nebo askeze.
Proč ale název satanismus? Proč
se otrocky vázat na biblickou postavu a kopat si religionistický hrob? Proč
čekat na ďáblova advokáta (chihi)? Nejspíše proto, že Satan zachová aspekt
buřičství, který je s ním, či Luciferem, spjat. Nelze popřít že Satan už
jako pouhé slovo stále rezonuje. Americká Satanic Panic ostatně nebyla tak
dávno. Z odmítnutí typického obrazu boha a organizované náboženské
doktríny vyvěrá rebelie, která je s danou postavou neodmyslitelně spjata.
A většina lidí k této cestě přichází právě z důvodu spirituální
nekompatibility s tradiční křesťanskou doktrínou, která ovšem nevychází
z racionálního aparátu, z teenagerovského splínu, nýbrž
z intuitivních, podvědomých pohnutek.
Je vhodné podotknout, že Satan
jako slovo není pevně vázáno na křesťanskou doktrínu. V tomto ohledu lze
zmínit slovo šajtán označující džinistické manifestace zla z Koránu. Slovo
jako takové pochází z hebrejštiny a jeho význam je protivník. Vazba na
křesťanství je tedy zakořeněná. Je ale nepřímá a, s ohledem na aspekt
spirituální rebelie, vlastně velice trefná.
Žádné komentáře:
Okomentovat