Debut režiséra Roberta Eggerse rozčeřil vody hororu hned několika
způsoby. Nadchl kritiky. Nasral masy. Marketing, který všechno okolo prodal
geniálně, samotný film pochcal. Naštěstí nezasmradil jeho esenci a film si brzo
vydobyl kultovní statut. Jedněmi z jeho hlasitých periferních proponentů
byli američtí satanisté, kteří o filmu mluvili jako o synonymu k jejich
postoji. Dá se takto na The VVitch opravdu dívat?
Průměrný fanoušek hororu měl při dosvědčení
The VVitch pocit, že namísto lístku do kina koupil od hamižných manažerů krysu
v pytli – hlavně proto, že nedostal očekávaný nablblý polotovar, který
drtivou část stopáže dělá bububu.
Není mu vlastně co vyčítat. Reklama
The VVitch prodávala jako nejděsivější film jednadvacátého století. Film, při
kterém se bude podpaží alfa amantů měnit v příjemné příkoří před
pohyblivým prostěradlem. Film, který přinese hrůzné obrazy a groteskně násilné
scény se satanem statně sedícím na vrcholu jako třešeň na černém dortu. Film,
který postraší a vyšumí – zkrátka poslouží jako chvilková vata
k zaplácnutí nudného víkendu.
Omyl. Netrvalo to dlouho a
ukázalo se, že The VVitch je komplexní kinematografický zářez. O aspektu děsu
by se dalo polemizovat. Místo šok faktoru a lekaček film raději spoléhá na
cerebrálno. Díky tomu se na něj můžeme dívat hned z několika úhlů.
The VVitch je precizní sonda do
hlav zmítaných puritánskou agendou. Je to drama o rodině, která na úkor
přestřelené religiozity postrádá inherentní integritu. Je to thriller, který si
pro vyhnání intenzity do plných otáček půjčuje z dobových reálií, teologicko-kulturních
postojů, ale i nadpřirozena. Prvky okultního hororu to vše efektivně
zastřešují.
Nedílným elementem je také satanistická
estetika. Ateistický chrám satana z Ameriky film označil jako čirou
satanistickou zkušenost, a dokonce se periferně podílel na promu.
Dává to celkem smysl. The VVitch
otevřeně pracuje se symboly, které jsou spojovány s uctíváním ďábla a tím
pádem se satanismem obecně. Máme zde sabat, podepsání paktu, černou magii a
v neposlední řadě vévodícího kozla, Bafometem zavánějícího Black Phillipa,
který se pro film stal symboličtějším než celá eponymální čarodějnice.
Těžko říci, jestli Eggers chtěl,
aby the VVitch působila jako satanistická devíza. Zmíněné propriety tomu určitě
napovídají. Mohou se sice ve filmu vyskytovat jen proto, aby vyostřily fanatičnost
a fatálnost puritánského dogmatismu. Může to být ale i naopak. Eggers ostatně
nikdy neprozradil, jak na film pohlížet. Pokud se ho někdo v rozhovoru zeptal,
co si o chvále ze strany satanistů myslí, politicky odpověděl, že je fajn mít
fanoušky. Stejně vágní vyjádření poskytoval na dotazy ohledně vlastního náboženského smýšlení. Nejde nepodotknout, že to vše smrdí rozštěpeným kopytem.
V závěru je ale vlastně
úplně jedno, jestli je Eggers sám satanista. The VVitch určitě nabízí prostor
pro různé interpretace, a tak je i ta satanistická na místě.
Předtím, než začneme o The VVitch
smýšlet jako o satanistickém filmu, je potřeba si ujasnit jednu věc.
I přesto, že napříč dějinami
vzniklo několik institucí, které vytyčily satanismu jistá pravidla, pohled na
něj se liší takřka od člověka.
Satanismus jako takový je totiž
opravdu fundamentálně individuální. Proto je vlastně blbost, aby existoval
ucelený text, který by univerzálně diktoval, jak jej praktikovat. Jde tak vlastně
o smysluplnou antitezi k diktátorské nátuře jedné z nejstriktnějších
větví křesťanství, puritanismu.
Sejměme i my na moment okovy
dogmatu a zadejme si základní zásady satanistické pseudodoktríny podle svého.
Proto, abych tak mohl učinit,
musím vzít zpátečku v čase a o několik set let se vrátit. Přesněji do 17. století,
kdy John Milton stvořil jeden ze zásadních monolitů britské a světové
literatury – Paradise Lost.
Akademická sféra označuje Ztracený Ráj vedle Béowulfa, Cantenburských
povídek a Shakesperovských dramat jako jedno z nejzásadnějších děl anglické
literatury. Epická báseň o pádu člověka, vyhnání z ráje. Blankvers. Iambický
pentametr. Bla bla.
To zase není pro tuto tezi zase
tak důležité. Mnohem zásadnější je, že Milton nevědomky vytvořil jednoho z
nejzásadnějších antihrdinů celé literární historie. Miloval to Blake, milovali
to symbolisté a miluje to mnoho pseudosatanistů a rádobybojovníků proti
systému dnešní doby. Troufám si říct, že Miltonův magnum opus má lví podíl i
na vzniku vágní satanistické podvětve – Luciferianismu, kterou s velkým
zápalem razí například Michael W. Ford z amerického black metalového kultu
– Black
Funeral.
Jak se z Lucifera teda stal
borec?
Jednoho dne se v nebi ještě
nepadlý anděl odmítá poklonit bohu, mrdá na autoritu, a tak je bezlítostně
vykopnut z nebe. Padá do ayin. Ničeho. Anebo taky do ultimátního chaosu, kde
rozsvěcuje oheň (Lucifer, Luxe Ferre, Light Bearer, Get it?) a vlastními silami
přetváří nejvyšší stav bordelu na peklo. Sečteno, podtrženo – ultimátní triumf,
moudrost, individualita.
Příběh samozřejmě pokračuje.
Proměna v hada, zahrada, jabko a všechen ten humbuk. Vypíchnutý kousek ale
stačil k tomu, aby sveřepě věřící Milton z pána pekel udělal neochvějného
sympaťáka.
Máme zde vlastně vše, co je pro
ateistický satanismus esenciální. Mentalita osamělého vlka, který konfrontuje chaos.
Povznáší se nad zarezlou normu a vibruje výše. Drtí dogma. Žene se za poznáním,
které posléze využívá k sebezdokonalení.
Někdo by mohl namítnout, že nejde
o satanismus, ale obyčejný kultivar existenciální filosofie, který uklohnil
nasraný teenager ve dřezu po prvním přečtení Camuse a prolétnutí bia
Nietzscheho Wikipedie.
Do jisté míry je to vlastně
pravda. Chybí tomu však důležitá část – symbolika. Estetika, která je poměrně
silně zakořeněná v kolektivní mysli západu. Satanistická obraznost na nás
univerzálně působí. Něco evokuje. Fundamentálně z ní něco vyvěrá. Něco, co
si nevybíráme. Může být současný satanismus neortodoxním tejkem na
existencialismus se špetkou transcendence?
Lucifer podle Williama Blakea |
Mnoho zmíněných symbolů, ač někdy nepřímo, Čarodějnici ověnčuje. I z nich, společně s juxtapozicí s křesťanskou estetikou, určitě vyvěrá element děsu, nejistá atmosféra, která se vpíjí pod kůži trochu jinak, než jsme u hororu zvyklí.
To však není přesně to, co by
z The VVitch mohlo dělat audiovizuální satanistický traktát.
Aspekty černé pseudoreligiozity
daleko více emanují ze životní cesty Thomasin, dcery, která je zbytkem
rodiny za čarodějnici označena.
Pravdou je, že ze začátku filmu
se Thomasin spřízněnkyni ďábla vůbec nepodobá. Plní svou křesťanskou povinnost.
Rozdíl je v tom, že jako jediná z rodiny neztrácí racionální metr,
díky kterému není konec jejího osudu fatální.
Příběh graduje. Opuštěný a
neplodný kousek světa, který rodina obývá, se s přibývajícími dny mění
v čím dál tím větší chaos. Zatímco se fotr s matkou snaží nacházet
odpovědi ve víře a deziluzi, Thomasin začíná chápat.
Víra začíná více a více ponoukat
ke skepsi k bližnímu svému a následnému bodání kudel do zad. Členové
rodiny, oslepeni pokrytectvím náboženské oddanosti, se stávají obětmi hříchů.
Některé analýzy filmu dokonce navrhují, že každý člen (vyjma Thomasin) jeden ze
smrtelných hříchů reprezentuje.
Thomasin odolává. Uvědomuje si
sílu sebe samotné. Přesekává poslední vazby puritánské doktríny. Shazuje roucho
a v celé své zranitelnosti podepisuje pakt. Změna dovršuje. Pokora je
překryta sveřepou vírou v sebe samotnou. Altruismus je zaplácnut něčím, co by
se bez silnějších filtrů dalo nazvat sobectvím. Bližní svůj se oddaluje.
Helleluja.
Poslední scéna je pravděpodobně
momentem, který s přivrženci Satana rezonuje nejvíce. Thomasin vstupuje do
labyrintu temného lesa a přistupuje k ohni, u kterého začíná levitovat.
Celá scéna smrdí metaforou. Nejde nevidět paralelu s Luciferem, který
chaos konfrontuje rozumem – v totální temnotě rozsvěcí světlo a přetváří
bordel do pořádku. Solve et Coagula.
Můžeme vidět, že s kapkou
bujné fantazie a drobkem znalosti historie lze Čarodějnici vyložit jako
satanistický film. Nejen její symbolika tomu může napovídat. A podle mě je The
VVitch v první řadě dalším symbolem. Symbolem, který nemusí být nutně
satanistický. Vezměme proto Black Phillipa a namísto obětování jehněte ho
využijme jako memento připomínající, abychom byli opatrní při konfrontaci
zarezlého myšlení. Ďábel si totiž paradoxně může hovět zrovna v něm. Dejme si pozor.
Žádné komentáře:
Okomentovat