Na rovinu – meditace čpí křivou rybou. Ať už jde o religiózní aspekt
nebo kultistické tendence (jako třeba u transcendentální varianty; promiň Lynchi),
pokud sedíte v tureckém sedě na polštářku s rukama ve tvaru lotosu na
kolenou, možnost mít pocit nekalosti a bezprecedentní blbosti emanuje před
ksichtem. Pokud se však do stigmatizované praktiky vlije trochu racionálna, lze
vidět, že možná nemusí jít o pouhý new age podvrh.
Už nějakou dobu se potýkám s úzkostí, která se nejčastěji projevuje
obsesivním myšlením a iracionálními pocity strachu z toho, co bude. Dlouho
jsem uvažoval, jak bych co nejlépe mohl úzkostné stavy popsat. Po několika
abstraktních skicách mě napadla tato metafora: Úzkost je periferní a nechtěný
hlas, který jedinci vehementně do mozku vtiskává myšlenky, které nechce.
Jenomže hlas je velmi přesvědčivý. Sází na hnus, nihilismus a negaci. A protože
má člověk obecně vyšší kapacitu pro negativní emoce, démonický šepot přijímá. To
se silně dotýká nejen osobnosti, ale blízkého okolí, které musí takto ovlivněné
výrony poslouchat a tolerovat. Je proto nutné zasáhnout.
Tento problém dokážu celkem jednoduše podchytit. Jsem si dostatečně
jistý, že pramení z opakovaných selhání, která vedla k budování
houževnatých pocitů sebenenávisti a sebelítosti (další aspekty, na kterých trpí
i mí blízcí). Z těch se posléze vyvinula motivace, kterou zažehává strach;
povětšinou iracionální strach ze selhání. Věci, na kterých mi záleží proto
oplývá nekontrolované roztěkané myšlení a tragické, nejen emočně vypjaté vize.
Vše se pochopitelně projevuje i fyzicky. Často se v závěru proto jevím
jako chátrající, umrmlaná smažka.
Jelikož toto vím, mám možnost zasáhnout: snažím se jet v rozumné rutině,
regulovat hladiny kortizolu, budovat disciplínu, zachovávat momentum. Všechny
tyto věci přispívají k lepší (ne samozřejmě úplné) sebekontrole a
rovnováze. Nezasahují však napřímo myšlení, které evidentně regulátor
potřebuje. Tím může být právě meditace.
Na tento stále populárnější všelék nicméně stále čumím s notnou
dávkou skepse.
Henry Rollins
Zdá se totiž, že se každý učitel meditace
snaží tuto povznášející proceduru prodávat jako éterický zázrak. Čištění mysli,
které povznáší. Droga zevnitř, která umožňuje reflektovat z třetí osoby.
Lněné kalhoty. Bosé nohy. Spečené dredy…
Nejsem si jistý, zda bychom měli
na vehikl splácaný z přepálených keců o divech této praktiky horlivě
naskakovat. Meditace může být hodnotný nástroj. Nemělo by se ale na ni čumět
jako na magický hadr, který instantně vyčistí konstantně myšlenou mrdkou
zanesené kouty psýchy.
Osobně se zrovna nacházím se ve druhém
pokusu pravidelného praktikování. Kýžené transcendentální a blahodárné účinky
se poprvé ani zbla nedostavovaly. Nelevitoval jsem. Neměl jsem pocit, že
z mé pneumy vyvanul zatuchlý smrad, a tak jsem po několika dnech vyřkl podobně
povznášející „mrdat“.
Fatální chyba vlastně nebyla v mizerném
prvotním přístupu k samotnému aktu meditace. Šlo o očekávání, která celá
neorganizovaná kultura guruů, ale vlastně i celá popkultura za ty roky podstrkovala.
Meditace na první dobrou totiž nikomu
neumožní kontemplovat ve stavu absolutního bezmyšlenkového blaha. Jde o náročný
proces, který může dlouhou dobu frustrovat. Jde o antitezi k zajetému
životnímu stylu. Jde totiž vlastně o sezení na prdeli a nic nedělání – přesně
to, za co by si na každém jeho blízcí i nepřátelé smlsli.
Co víc. Akt meditace stojí v opozici
s běžnou funkcí mozku a vlastně moderním člověkem obecně. Od pochycení
prvních vyjadřovacích schopností natahujeme setrvačník. Bezmocně se ho
snažíme zastavit před usínáním jen proto, abychom nás během spánku znásilnila
nejbrutálnější noční můra. Budíme se, aby se celý cyklus opakoval.
Praktikovat meditaci je zprvu
srovnatelné se zvedáním činky s atrofovanou rukou. Jde to těžko. Po chvíli
máme dost. Začínáme znovu. Nechceme. Vše poté opakujeme ad nauseam. Posléze na
to sereme.
Podobná situace se odehrává při meditaci. Zvednutí činky se rovná vyrušení myšlenky. Linie prázdné mysli je totiž konstantně přerušována podvědomými výrony, které nechceme. Jenomže mysl je nevytrénovaná a hodně toho nezvedne. Očekávat tedy při prvních meditačních seancích rozeznění vibrací, při kterých se dotkneme vlnových délek moudrosti Yody je šílenství. Meditace nemůže hned fungovat jako brána do stavu nedotčené siesty. A nejsem si zatím jistý, jestli vůbec někdy ano.
Podobná situace se odehrává při meditaci. Zvednutí činky se rovná vyrušení myšlenky. Linie prázdné mysli je totiž konstantně přerušována podvědomými výrony, které nechceme. Jenomže mysl je nevytrénovaná a hodně toho nezvedne. Očekávat tedy při prvních meditačních seancích rozeznění vibrací, při kterých se dotkneme vlnových délek moudrosti Yody je šílenství. Meditace nemůže hned fungovat jako brána do stavu nedotčené siesty. A nejsem si zatím jistý, jestli vůbec někdy ano.
Hodí se proto zaměřit raději na
to, co meditace už v počátcích dokáže. Nejdříve bych ale chtěl zakroutit sémantikou.
Kurkumou zavánějící jméno na moment překřtím na něco jako „akt nachytávání se”
nebo „uvědomování si“. Smyje to pozlátko a půjde se jednodušeji podívat na
proces se střízlivou myslí.
Co je možné si během procedury uvědomit?
Odpověď je vlastně vědomí (od slova
uvědomit si, ne z textů českého motivačního rapu). Vědomí v jeho čirém
stavu. Osoba, která trpí obsesivními a nekontrolovatelnými myšlenkami může mít
pocit, že myšlení je jen to, co doopravdy je. To je omyl. A právě tento omyl je
možné si uvědomit. Myšlenka je jen fragment. Jde o snímek prezentovaný na
plátně vědomí. Tento fragment však dokáže nabýt gargantuovských rozměrů.
Posléze může nevyžádaná myšlenka pohltit celé plátno a život jedince.
To se právě děje ve chvílích, kdy
se nenachytáváme. Myšlenka bere kontrolu a s ní i kus moci. V této
formě myšlenka zdánlivě přestává být myšlenkou. Chová se jako toxin, který lze
jen těžko zkrotit, jako druhá osoba, mamon, který si snaží uzmout kontrolu nad reálným
člověkem.
Právě s tím může pomoci akt uvědomování si. K tomu
nepotřebujeme sedět se zavřenýma očima. Uvědomování
si je neustálý, pro většinu lidí nevědomý tok. Problém tkví v tom, že
to nevíme. Proto chvíle soustředění se na úkon pomůže. Není však potřeba
trénovat turka s přelámanými hnáty a srovnávat páteř. Běžný sed
postačí. Ve stavu klidu, při kterém
víme, že se budeme nachytávat, máme možnost pohlédnout na myšlenky jako na to,
co doopravdy jsou – snímky na plátně. Sledujeme vlastně fiktivní film bez
pomoci očí. V momentě, kdy si uvědomíme že čumíme na film, můžeme ho
vypnout.
Jenže kino je grindhouse XXX nonstopáč, a tak
promítání za chvílí začíná zase. Nezbývá než vypínat znovu. Uvědomění si, že
myšlenka, je myšlenka – objekt na plátně – ji okamžitě začíná rozkládat. Posléze nezbyde nic jiného než neohraničené prázdno.
Každé nachytání je jedno zvednutí činky. Atrofovaná ruka sílí.
Tahle procedura na začátek bohatě
stačí. A stačí praktikovat málo času. Protože i málo času bude kurva hodně. Pět
minut budiž na začátek důkazem. Posléze lze nicméně čas natahovat a také
zahrnovat další meditační praktiky, které překračují akt nevyžádaného myšlení (nedávno
jsem například narazil na techniku vizualizací; pozitivní představa má hodit
člověka do klidu, ovlivňuje tělo, protože to nerozeznává realitu od fikce;
zatím mi to zavání podobným ezo bullshitem jako Secret, ale nevím).
Tím vším nicméně neříkám, že jsem už meditaci rezolutně sežral
i s navijákem. Momentálně praktikuji 10 minut denně. I přesto se ale velmi
často nacházím v situacích, kdy si periferní ďábel bere absolutní kontrolu
nad mým mozkem. Čas od času se ale nachytám a na nějakou tu chvíli mentální RAMku vymažu. Meditace pro mě tudíž není aktem k dotýkání se vyšších
stavů vědomí, nýbrž nástrojem k dosažení tolerovatelnějšího já. Nejen vůči
mně, ale hlavně vůči ostatním.
S meditací koketuji také již docela dost dlouho a to hlavně po tom, co jsem narazila na tento obchod , kde jsem si koupila poprvé v životě solné svícny. Chtěla bych to vyzkoušet, protože všechny mé kamarádky okolo meditují a říkají, že to na ně má velice kladné vlivy :)
OdpovědětVymazat