“You should never read just for "enjoyment." Read to make
yourself smarter! Less judgmental. More apt to understand your friends' insane
behavior, or better yet, your own. Pick "hard books." Ones you have
to concentrate on while reading. And for god's sake, don't let me ever hear you
say, "I can't read fiction. I only have time for the truth." Fiction
is the truth, fool! Ever hear of "literature"? That means fiction,
too, stupid.”
Tohle pochází z pera Johna
Waterse — člověka, který by se dal označit za jednu z vrcholných chodících
transgresí 20. století.
Waters je král. Nutí veřejnost
obracet oči už vlastně jenom kvůli tomu, že je. Je to gay z amerického Baltimoru.
Jeho autentický look tvoří geniálně ohyzdné second-handové obleky a zejména
miniaturní mustáž, která mu s nebývalou lehkostí lemuje vrchní ret.
Věřím, že šaty nedělají člověka.
Šaty ale určitě člověka sdělují, komunikují, mohou být jeho extenzí. A právě John Waters je toho –
například po boku Johnnyho Cashe – chodícím důkazem. Za hraničně pedofilním
vzhledem se skrývá osobnost, kterou lidé častují přízvisky jako „Pope of Trash“
nebo třeba „Prince of Puke“.
To samozřejmě není pouze kvůli
jeho zjevu, ale celkovému odkazu, který sestává z několika zásadních
záseků nezávislé kinematografie. Povětšinou jde o černé (nebo dokonce hnědé)
komedie, které Waters protkává s ostatními žánry, a poté testuje jejich hranice – společně
s prahem snesitelnosti obecenstva.
Nejrelevantnějším Watersovým kusem jsou
Růžoví Plameňáci. Ti představují
příběh o Divine, obézním transvestitovi, který ve svém městě usiluje o titul
nejodpornějšího člověka. K tomu si pomáhá například debužírováním si na psích
exkrementech nebo incestními hrátkami s asymetrickým synem. Můžeme zmínit
ale také třeba právě Baltimorem ušpiněný muzikál Cry-Baby s krásným Johnnym Deppem v hlavní roli a křiváku.
John Waters je král. John
Waters je nadšeným sběratelem hraček, které mohou kvůli nepozornosti výrobců
zabíjet děti. John Waters je vášnivým čtenářem a autorem. John Waters za běhu
života tesá unikátní osobnost. Nehledejte druhého Johna Waterse. Nenajdete.
A právě literatura Watersovi ke
tvarování výjimečného bytostného já bezesporu dopomáhá. Ve svém memoáru Role Models věnuje celou kapitolu
obskurně-bizarním autorům, kteří psali výhradně fikci.
Není náhoda, že kapitola
nezmiňuje žádný faktický počin, žádnou motivační brožuru, žádný pseudotraktát o
osobním rozvoji.
Takovýto typ literatury se totiž
většinou nezarývá. Je jako matka, která kojenci předžvýkává stravu. Účelně
kvůli profitu odstraňuje úsilí. Stránky motivačních
přesnídávek nepřinášejí pocit, že něco váží. Váhu vědomě odstraňují, aby
listování probíhalo bez námahy a čtenář na konci objevil falešnou pravdu, která z hlavy vymizí s příchodem dalšího podobně laděného pamfletu.
Většina autorů podobných canců
jsou jako kurátoři pofidérního abstraktního umění. S bodrým pohledem a
citem pro demagogii prodávají naleštěné vakuum jako revoluci myšlení, duchovní
očistu, recept na úspěch. Pod krásnou a křehkou slupkou se skrývá čpící plonk.
Mluvím hlavně o knihách stylu
„Jak něco za něco“. Jak se dostat
z nuly na vrchol za pět minut, jak
udělat z hovna milion v pěti potlačeních … Při rychlém
přezkoumání vidíme, že skvělých a perspektivních lidí s kolosální vatou v kapse je na světě o poznání méně než knih podobného ražení v knihkupeckých
policích.
Co víc. Irelevance podobných
brožur ztvrzuje jejich absence v jakémkoliv (ne-nutně akademickém) kánonu. Pokud se tam objeví,
jde povětšinou o jejich kulturně-historickou hodnotu než o to, že by pohnuly kolektivním
myšlením, morálkou nebo životním stylem (vypíchněme třeba Thoreaův Walden nebo příručku na skvělého člověka od Benjamina
Franklina, Art of Virtue).
Brožuro-knihy člověka nepřetaví. V závěru
jsou vlastně pouhým dokladem o nezkroceném egu autora. Ten, kdo myslí, že třímá
snadno sdělitelný a univerzální recept na život (nebo na jeho část), si nevidí
do chřtánu kvůli krysím zubům a masochisticky si užívá rdoušení se vlastním hovnem.
Pravdou totiž je, že by literatura
měla trochu bolet. O tento aspekt zmíněné knihy autoři často
kastrují. To je zásadní chyba. Servírování na stříbrném podnose dělá z
literatury porno – okamžité uspokojení, na které za moment zapomeneme –
ultimátní antitezi k životu.
Skočit autorovi na návod k uctívání
múzy nebo na seznam tajných ingrediencí k úspěchu je jako sežrat návnadu.
Ryba polkne lež a chytne se na hák, ze kterého je těžké se dostat. Lež tkví v tom,
že kniha může v pěkném balení a přátelsky strukturovaných odstavcích
poskytnou klíč k životu. Je to kec. Kec, díky kterému je ve fikci paradoxně více pravdy
než ve zmiňovaných kuchařkách na štěstí.
Fikce staví na příběhu a příběh vždy staví na pravdě. I to nejdivnější Sci-Fi může
připravit člověka na neobjevený hnus opravdového světa. I to nejvzdálenější
fantasy může čtenáři pomoci poštelovat morální kompas blízké reality. Jde o nuance. Nuance, které ze zmrda neudělají perspektivního krasavce, ale mohou
pomoci ke kýženému reality čeku.
K fikci je možné přistupovat
jako k zrcadlu. Mezi řádky můžeme vidět sami sebe v jiných formách, například
v horších podobách. tyto podoby je třeba následně konfrontovat, abychom na
ně v reálu nemuseli dojet.
I proto se fikce zarývá. Protože nese
kus pravdy. Protože trochu bolí. Má tvrdé kontury, Pomocí kterých dokáže tesat unikátní osobnost – narozdíl od přesnídávky, která pouze pumpuje fádní hmotu do už tak obrovské
amébické masy.
Fakt je fikce.
Dementi.
Žádné komentáře:
Okomentovat