Není nad to jednou za čas vykutat
klenot ze sfér, o které se alespoň lehce otírá náctiletá gotička. Mám na mysli
syntézu temnoty, tanečních rytmů, strojové rytmiky, řízných synťáků nebo
nareverbovaných kytar. Naštěstí pro lidi s takto vytříbeným vkusem se
vyrojilo několik podobných diamantů i letos a tak si zase jednou mohou změnit
jakoukoliv situaci na neonem prorážející zakouřené disko. Je jedno, jestli jste
doma, v tramvaji, v kanclu nebo na heroinovém dně. Kdo do následujících
kusů alespoň lehce nepodupne nohou, je, jak titulek ohlašuje, čistokrevný zmrd.
1. Boy Harsher — Face the Fire
Tohle synťákové
duo je s každým singlem a každou deskou blíže minimalistickému
synthovému svatému grálu. Formule je přitom tak jednoduchá — mechanický beat,
střední až rychlé tempo a elektronické klávesy evokující amsterdamské kurvy a pestré
neonové lákače. Někde v nedalekém pozadí tuto jednoduchou sonickou
základnu protíná ženský vokál. Echem prodchnuté melodické skorovzdychání Jae
Matthews přidávají celému katalogu Boy Harsher esenci tajemna a erotična.
Novinka Face the Fire obsahuje vše dřív zmíněné.
Jde o první ochutnávku z alba Careful, které nám nakope prdel a utře černou
rtěnku na začátku roku 2019. Singl dává najevo, že se je na co těšit.
Face the Fire je dost možná nejlepší
věcí z portfolia kapely. Boy Harsher prostě bez náznaku nějaké námahy ve
své škatuli rostou. Brousí zajeté atributy k dokonalosti a vytváří stále
více sugestivní a podmanivou muziku. Nový singl evokuje vše zmíněné zase o něco
lépe. Kombinuje propriety do té doby dvou nejlepších věcí: Pain a Yrr Body is Nothing. Bere temnou atmosféru a
slučuje ji s lehkými avšak promakanějšími hudebními proměnami. Zachovává
si to svůj ksicht a jen obohacuje to, co už tak geniálně funguje.
Mnoho lidí se
snaží operovat na poli minimalistického synthu. Nikomu to však nešlape tak, jako
právě Boy Harsher. Novinka je pro tento fakt jen dalším testamentem.
Nenamáhejte se trsat. Face the Fire
to bez většího úsilí udělá za vás.
2. Second Still – Opening
Second
Still loni vydali skvělou debutovou eponymální desku. Břitký ženský vokál,
precizní syntetický bubeník, kytara s tradičním osmdesátkovým post-punkovým
zvukem. Do toho konzistentně dobrý songwriting, který i s takto
jednoduchou paletou ukazuje kapelu v rozmanitých šedočerných odstínech.
Jde z toho cítit idiosynkracie, ale zároveň i vlivy signifikantních
stavebních kamenů žánrů. Můžeme slyšet dynamiku Siouxie and the Banshees,
melancholii Bauhaus a rytmiku Killing Joke.
Letošní EP, Equals, nabízí další
podobně kvalitní materiál. Second Still v necelé půlhodině předvádí
několik atmosférických poloh a variabilitu temp.
Opening je rozhodně nejideálnější věcí k sólovému stinnému
tanci. Song si to pálí jak rozjetý Chevrolet po nočních ulicích kokainem
ovoněného Vegas. Vokál je ostrý. Stejně jako kytary po celý čas stopáže.
Intenzita skvěle graduje s refrénem, který věc propichuje ostrou a
strojově znějící hajtkou. Utřete si imaginární coke z rypáku a vypalte tu
nejladnější otočku. Nezáleží na tom, kde
zrovna jste.
3.Whispering Sons – Alone
Teď ale trochu od precizního a
přímočarého diska odbočíme. Whispering Sons totiž neservírují jednoduchý
gotický taneční kurz. Od předešlých dvou kapel vytvářejí komplexnější hudební
hru, která rovněž operuje s post-punkovým minimalismem. Ale na hození
nohou dojde taky.
Letošní Image je prvním
dlouhohrajícím počinem a solidním elaborátem toho, co kapela nastínila na
předchozích singlech a jednom EP. Whispering Sons si hrají s intenzitou.
Nebojí se táhlých poklidných pasáží, které se postupně přelévají do divočejších
bridgů a refrénů. Pravdou je, že Image není jednolitou gotickou deskou, při
které byste se nachytali v 50 minut dlouhé smyčce praktikování shadowdance. Jde
o komplexní poslech, který nabízí různá tempa, promyšlené gradace a zajímavé
spektrum syntetických zvuků.
Netuším, jestli to kapelu sere,
ale srovnání s Joy Division se prostě ubránit nelze. To je zapříčiněno
zejména projevem zpěvačky Fenne Kuppens, který připomíná zpěv Iana Curtise. A
to nejen vokálním položením, ale i afektovanou deklamací. Kdyby to nestačilo,
důkaz o reinkarnaci lze vidět i v tom, že se Kuppens oddává stejným
elektricko-epileptickým pohybům při živém vystupování. Volba temp, neortodoxní
rytmiky a ladění kytar však ke srovnání přispívá taky.
Alone je vhodně zvoleným singlem. Věc zaujímá posluchače na první
dobrou a zároveň ho chystá na komplexnější zbytek alba. Pomalejší a temné sloky
se středně rychlým tempem plíží k refrénů, který pryští pochmurnou
energií. Singl tak určitě může dobře fungovat ve tmavém rohu pokoje, i na
parketě. Věnujte mu pár stanky legs.
Vraťme se ale k přímosti.
Tentokrát k trochu tvrdší, napřímo zvukem trestající přímosti.
I Hate Models je totiž přezdívkou
člověka, který operuje na poli industriálního techna. Jeho věci často
odpovídají pseudonymu. Synthové rozsekané rytmy doplňují strojově pochodující a
nabasované kopáky. V pozadí můžeme
slyšet perkuse, které znějí, jako kdyby banda fetek nahodile mlátila tyčemi do
plechových plátů. To vše zabaleno do tradičního techno pulsu. Ideální
soundtrack k nenávidění společností předhazovaného ideálu krásy.
Zanias je geniální antitezí zvuku
I Hate models. Zpěvačka v předešlých zdařilých projektech Linea Aspera a
Keluar svým vokálem obohatila minimální a ve většině případů jemně znějící
synťákové skladby. Nyní pokračuje na vlastních nohou. A na rok starém tracku Follow the Body dává znát, že berli rozhodně
nepotřebuje. Singl je údernější a dost možná památnější než vše, co nabízejí katalogy
předešlých kolaborací.
Na Walpurgis Night Zanias zůstává spíše v pozadí, zatímco I Hate
Models skladbě vévodí. Funguje to skvěle. Vokál se skládá z echem
ověnčených a překrývaných melodických výkřiků, které malují scénu zhýralého
čarodějnického sabatu. Instrumentál mezitím pochoduje tvrdě kupředu. Syntetizátor
pumpuje rozsekanou a monotónní rytmickou linku. Vše je dobarveno nepravidelnými
přeryvy ostrých perkusí. Kombinace hudby a vokálu vytváří urbanistický obraz
industriálně ritualistické seance. Pusťte do sluchátek a jděte do rytmu, jako
byste šli po lebkách nepřátel. Anebo aspoň headbangujte.
5. Human Tetris — Trier
Ruská post-punková družba nové
doby je poměrně abnomálním zjevením na poli hudby. Uskupení jako je SovietSoviet, Motorama nebo právě zmínění Human Tetris znějí jako vábnička pro archetypální
hipstery. Je pro mě celkem s podivem, že se zrovna východní blok rozhodl
takto striktně respektovat pravidla žánru, který se v posledních letech
neodmyslitelně spojuje se zkroucenými kníry a dioptrickými brýlemi, které jsou
falešné jako zájem představovaný o nespočet druhů progresivního umění včetně
muziky.
Singl Human Tetris, který vyšel
pod jménem Things I Don’t Need je
snad nejkrystalističtějším příkladem tohohle stigmatizovaného soundu. Lehká
poslouchatelnost, instantní líbivost, ale taky tolerovatelná okrajovost, dělá
ze skladby ultimátní hipsterský triumf. Věc zároveň hudebně definuje většinu
diskografie kapely.
Poslední deska, Memorabilia, od
ověřené formule trochu ustupuje. Stále můžeme slyšet tradiční kytarový zvuk a
občas i melodie, které se motají do ušních receptorů na první dobrou.
Změna probíhá v oddělení
bicích a vokálu. Bubeník si dál voraz a byl vyměněn za robota. Zpěvák dostal
přes hubu filtr. Kapela tak zní trochu špinavěji a strojověji i přesto, že vše
ostatní zůstává ne podobném místě.
Dostáváme tak trochu inovovanou
Ruskou odrůdu hipsterna. Šlape to ale zdařile. Věc Trier je tomu dobrým důkazem. Celá skladba má trochu pochmurnější,
až by se dalo řict badass tón. Na
tradiční rytmické struktury kapela pokládá stylovou basovou linku s noirově
znějícími kytarovými vyhrávkami. Zpěv dostává spíš sekundární úlohu a posluchač
se tak může jednoduše oddávat drivu songu. Hajtka rotuje, bicí precizně šlapou
a zbytek pevně drží potřebnou atmosféru. Všechno dohromady nutí člověka
zvednout prdel a zkoušet nepovedený moonwalk. Zkuste ho taky.
Mohli bychom samozřejmě pokračovat
dále. Rok 2018 nabídl mnoho solidních věcí, které by se určitými způsoby daly
zařadit do černé, lesklé a kožené škatule. Na konec můžeme zmínit třeba New Order poctu — song Glory,
z posledního zdařilého EPka Cold Cave, synth-popově laděnou In the Garden
z poslední fošny Kinga Dudea nebo geniálně debilní Sports od stejně
debilně pojmenované grupy — Viagra Boys. Mohli bychom pokračovat, ale utněme to, beztak se přes recommended videos dokážete proklikat k dalším kultům.
Nezapomeňte čumět do černa. Není
to vždy jen deprese a rtěnka na bílém ksichtu. Na závěr zbývá říct jen jedno — Stay
Goth!
Žádné komentáře:
Okomentovat