Nic Pizzolatto, který si vydobyl své světové renomé zejména triumfální scénáristickou
prací na první řadě True Detective, vzešel z literárního podhoubí. Jeho
román, Galveston, se nám knižní
distributoři šalamounsky snaží prodat pomocí claimu „Od tvůrce seriálu temný
případ“. Dostane ale čtenář tu samou krystalickou existenciální sadu?
Galveston pojednává o Royovi
Cadym, člověku prolezlém rakovinou ve špatný čas, na špatném místě. A ještě k tomu ve špatné době. Pro své
kolegy a vlastně celý svět je k ničemu. I proto se jeho skvadra rozhodne
Roye eliminovat. Posílá ho do léčky, ze které však unikne a dokonce se mu
podaří zachránit mladou šlapku, Rocky, která v šlamastice plnila úlohu sexuální
distrakce. Oba utíkají z místa. Roy za sebou zanechává mrtvoly. Tyto Peripetie
je pojí na společné cestě před smrtí a kniha nám vyobrazuje následnou road
story zatracených individuí.
Začátek vskutku slibuje
pochmurnou náladu True Detective.
Ocitáme se v kalném a malebném městě na sklonku světa, od kterého je
slunce stejně daleko jako světlo naděje pro každého, kdo zde žije. Jedná se
nekale. Čekání na smrt se krátí chlastem. Každý ochcává každého a ten kousek
dobra, co ve člověku zbyl, se musí hledat hodně dlouho.
U šedivých odstínu a
predestinované záhuby ale podobnost s Temný
Případem víceméně končí. Galveston je přímočarý příběh bez větších
překvapivých zákrut. Nedočkáváme se okultní esence, spletitých vztahů, budování
charakterů nebo sáhodlouhých, avšak geniálních existenciálních kontemplací.
Z knihy jde cítit, že
Pizzolatto zatím jen spíše zkouší. Zkouší ale s respektem k tradici.
Jde znát, že autor ctí literaturu amerického gotického jihu i přesto, že román
nijak zvlášť neoperuje s filosofickými otázkami nebo uvadající
aristokracií tak, jak to dělal Faulkner, McCarthy nebo O’Connorová.
Plusem tak pro někoho může být,
že Galveston nabízí lehké čtení
ovoněné jižanskou pochmurností, které čtenáře nešikanuje přílišnými pokusy o
přesah. Hlavní postava se sice občas nachytá při temných ruminacích. Ty ale
nejdou dostatečně do hloubky. Pizzolatto někdy nahodí fajn nápad nebo myšlenku,
kterým by klidně mohl věnovat stranu nebo dvě. Místo toho ale nadějný nápad
abruptně končí a autor se vrací k příběhové lince. Díky tomu vše úspěšně
odsýpá. To může být pro běžného konzumenta moderní beletrie benefit. Pro
uctívače literatury amerického jihu však spíše jen opomenutelný oddechový
materiál.
Je však potřeba zároveň
vyzvednout Pizolattovu schopnost držení koherence. Kniha na rozsahu necelých
tří set stránek sveřepě drží tón. Podobně si udržuje i momentum. Galveston se čte bez námahy. Pokud
čtenář hoví danému žánru a tématu, stránky proletí za několik málo večerů a
nejspíše nebude strávený čas nad knihou považovat za ztracený. Román pak naráží
hlavně na tuctovost a neschopnost držet krok s mistry jihoamerického pera
a autorovým dosavadnímu opusem magnum.
Co říct v závěru? Galveston je solidně napsaný ale omšelý
příběh s charaktery, které mají svůj osud předem nalinkovaný. Jeho čtení
neurazí. Zároveň ale málokoho nějak překvapí, ať už stylem psaní nebo směry,
kterými se román vydává. Kniha by se dala doporučit lidem, kteří chtějí okusit
literaturu velikánů odnože zvané Southern Gothic, ale necítí se být připraveni
na vyšší kalibr. Ty ostatní Galveston
asi neurazí, ale ani výrazně nenadchne.
Žádné komentáře:
Okomentovat