Film zpracovává
opravdový příběh boxera Billyho Moorea, který se ocitá v thajské věznici a dělá
vše proto, aby přežil. Jak se podařilo netradiční sportovní příběh přenést na
plátno?
Sportovní dramata o outsiderech,
kteří se z ničeho postupně prokopávají na samotný Olymp měla vždy masivní
fanouškovskou základnu, ať už na počet lidí nebo na množství svalové hmoty.
Není, že se filmy o bojovém sportu dostává speciální popularity. Fanouška to baví, motivují ho a přídavek násilí s triumfálním závěrem přináší nutnou dávku sublimace a katarze.
A Prayer Before Dawn pracuje
s podobnou formulí. Staví ji však na hlavu. Premisa filmu by se dala
shrnout jako „příběh boxera, který se i přes nešvary životem protlouká“. Již po deseti minutách po mistrně odvedené expozici však divák
může vytušit, že o příběh alá Rocky nejspíše nepůjde.
Proč A Prayer Before Dawn
nefunguje jako tradiční „zo stoky hore“ motivační kus? V prvé řadě je to
proto, že sport vlastně není prioritou filmu. Thajský box zde slouží jako
prostředek, kterým režisér Sauviaire diváka provádí peklem thajského vězení. Stejnou
roli zde hraje Joe Cole, který neztvárňuje jak čistého protagonistu, tak
poznamenaného antagonistu. Cole představuje čočku, vetřelce, skrze kterého jsme
schopni autenticky vnímat charakteristické vězeňské prostředí.
Zejména specifičnost a chaos thajské kultury a systému se Sauvairemu daří vyobrazovat syrově, brutálně a
také dost karnálně. Dialogu je minimum, tedy alespoň toho, kterému rozumíme. To
podporuje všeobecnou odcizenost prostředí. Film kvůli tohoto rozhodnutí může
v určitých momentech působit roztahaně. Ve většině případů se mu však daří
diváka upoutat pouhým obrazem.
Autenticita a doslova tělesný
pocit je umocněn použití velmi blízkých záběrů, které se až z nepříjemné
blízkosti nebojí ukazovat to nejhorší. Divák si tak pomocí obrazovky může velmi
reálně zkusit prožít vězeňské znásilnění, vydírání či sex s ladyboyem.
Silný vizuál je vhodně doprovázen efektivním ambientním až hlukovým zvukovým doprovodem.
Film nicméně může dojet na
nesprávnou cílovku. Ti, kteří k filmu přistoupí jako ke sportovnímu
dramatu, budou nejspíše zklamáni. Thajskému boxu film nebude věnovat dostatek času a snímání jednotlivých zápasů bude nezdařilé. Pokud však k filmu přistoupíte jako k sondě, která
pracuje s boxem jako s kulturním fenoménem, který může tvrdým
způsobem zavrženému floutkovi zachránit prdel, můžete se těšit na nepříjemný,
leč velmi zajímavě zpracovaný viscerální zážitek.
Žádné komentáře:
Okomentovat