Extrémní formy umění jdou ruku v ruce s extrémními
názory. Ne každý má potřebu to řešit, což je v pořádku. Někdo ovšem může stavět ideologicky-politické mantinely. Patřím k těm, kteří mají potřebu dělit zrno od pleb.
Odjakživa se mi hnusil patriotismus a nacionalismus. Celý koncept svádí k malosti, zbabělosti
a blbosti. Stádní mentalita má několik rysů a tím hlavním je připisování si zásluh
za něco, na čem člověk nemá podíl. Jedinec miluje svou zemi a je hrdý
občan jen kvůli toho, že se na daném místě narodil. V dalším případě
jde o připisování si kreditu za skutky, na kterých jedinec nemá žádný podíl. Bez povšimnutí se transformuje do stáda a
bez sebereflexe sbírá nezasloužené achievementy.
Občas si kladu otázku, proč je
tento nešvar tak masivně rozšířen zrovna v Česku. Hádám, že to vyplývá
z kolektivního traumatu, které je výsledkem duchovního znásilnění
Československa komunismem. Jde o podložený fakt, a tak dá do jisté míry generalizovat. Česko bylo po dlouhou dobu tak trouchu šlapkou pasenou jinými státy – se sklopenou hlavou dělalo to, co bylo potřeba, aby nedošlo ke kompletnímu roprcání.
Daná epocha se neobešla bez oběti. Ztratil se smysl za jednotlivcem a začalo se holdovat zvýšenému zájmu o sebedestrukci. Chápu, že pud smrti je opravdový a inklinace k negativnímu
myšlení je přirozeně silnější. Čech je ale často za hranou a namísto práci na sobě samotném raději snídá cigára a chlast. Statistiky mluví jasně.
Čech si často raději zásluhy za
„my“. „My“ funguje jako efektivní náplast, že na individualitě nezáleží. Podobné tendence mají v Česku
takřka všichni (včetně mne) a dle psychologů se bude česká populace z posttraumatického syndromu ještě chvíli léčit.
Trend „My“ vyvstává v období olympijských her – zejména u hokeje. I duchem sportu nepolíbení sedají za obrazovky a čekají, kdy „dáme góla“. Během procesu
dochází ke katarzi a eskapismu. Člověk se na moment cítí se
skvěle. Má pocit, že vítězí. A že má na vítězství podíl.
V těchto případech není stádovost problém – může to být vlastně užitečné.
Problém je přenesení stádního myšlení do závažnějších disciplín. Spojme ji s ignorancí a můžeme vidět zárodek zla.
„As soon as people get together in masses and submerge the individual,
the shadow is mobilized, and, as history show, my even be personified and
incarnated. . . .“
C. G. Jung
Člověk, který se dobrovolně transformuje na masu přestává být vidět, a tak dokáže jednodušeji vypustit své monstrum ven.
Nemusíme odcházet od sportu – fotbaloví
fanoušci budiž důkazem.
Nejinak je to s rasismem (nebo taky xenofobií, jejíž definice
však úplně neodpovídá českému sentimentu). Nebudu si zde hrát na bojovníka za práva
menšin. Věřím, že mnoho stereotypů vychází z z pravdivého základu. Chápu, že
člověk nemá dostatečnou kapacitu na to, aby posoudil každého jednotlivě. Dokonce
rozumím tomu, že kmenová mentalita, navíc zlynčovaná bolševikem,
zásadně přispívá k pocitu strachu, a tak i averzi vůči
neznámu.
Existuje ovšem rozdíl mezi
opatrností a zhovadilostí. Fanoušci skupiny Ortel
reprezentují druhou skupinu. Opět přitom jde jen o koncept stádního
myšlenkového rámce a zaplácávání malosti. Ignorance a postkomoušský splín dává člověku podivný smysl života v boji za stát. (což se děje vlastně jen z nudy
a absence individuálního smyslu). Není třeba se limitovat na rasismus, lze diskutovat o postoji k čemukoliv novému; myšlenkám, hudbě,
filmu... Ne nadarmo se v Česku pořád dokola točí ta samá
troškodavidovská mrdka.
Jak řekl klasik, „Shit comes in all hues“.
Odstavce výše by se
vlastně daly shrnout jednou větou – člověk by se neměl nechat tvarovat
nacionalismem. Netrvá to dlouho a paradigma se obrací – patriotská pýcha začíná tvarovat člověka. Toto chování je toxické a rapidně infikuje další, často ne tak ztracené palice.
Proto si myslím, že
podpora ideologicky laděného umění není v pořádku. Respektuji
volbu lidí, kteří se rozhodli, že budou konzumovat dané umění s nadsázkou.
V takových případech je však nutná sebereflexe.
Kde je hranice? Lze si užít
kus umění od člověka hnaného pokřivenou ideologií? Ano, umění však nesmí manifestem. Nejevidentnějším příkladem může být Hitler a
jeho malby. V daných, zejména starších případech, se podobný sentiment dokonce profilovat může, pokud není použit jako agenda. Dílo nesmí být politické a stavěné za účelem tvarovat něčí myšlení. Příkladem této situace může být kánon Howarda
Phillipse Lovecrafta – přehnaně starostlivou matkou
zbídačeného New Englanďana – pravého xenofoba, celkově defektní osobnost.
Lovecraft se bál všeho, co bylo
cizí a v díle se to odráží.
Nikdy však není použit jako ideologická vábnička. Text tak z dané perspektivy slouží spíše jako historický milník, který dokládá přístup většinové
společnosti Ameriky k cizímu na přelomu dvacátého století. Dílo
neagituje.
Má averze k patriotismu a
upřednostňování daného produktu jen proto, že je prostě český, mi jednoznačně
pomáhá k tomu, abych nepropadal stádnímu myšlení. Přesto jsem schopen tolerovat projevy pokřivených myslí, pokud mě přímo nekrmí svým názorem. Zda jde o tolerovatelné
řešení, přizdisráčství, nebo holý alibismus si musí každý
rozhodnout sám.
Žádné komentáře:
Okomentovat