Vývoj hororu byl dosud poměrně
nevyzpytatelný. Kinematografii například zaplavila grandiózní vlna sedmdesátkových
klenotů, které chytře testují náboženské dogma. Máme tady i romerovské zombie
klasiky, které reprezentují člověka jako ovčí masu. Na druhou se tu vyskytl i
debilní nikam nevedoucí duchařský shakycam balast nebo až příliš nablblé a
stagnující post-teenagerovské vyvražďovačky z devadesátek. V posledních
letech tomu není jinak.
Hororový žánr je v tomto
ohledu jako koncept salátové mísy – každý kousek jde vidět a každý má svou
specifickou chuť a pachuť. Ty nakyslé nikam nic neposouvají a jen zaplácávají
nudu. Ty delikátní odolávají zubu času a zrají jako kvalitní literatura, která nejen baví a
posouvá, ale i pomáhá.
Na tenhle tejk by většina konzerv
a pop-kulturou neodkojených plebů nejspíše zareagovala hurónským smíchem. Je to
pochopitelné. Horor je pro ně často pouhou strašidelnou kratochvílí, která
nabízí jen o trochu víc než běžná stezka odvahy. Paradoxně se však prodává pod stejnou
záštitou.
Pravdou je, že i v tomto
ohledu je pro mnohé horor nástrojem – prostředkem nahrazujícím vzrušení, které
většině lidí v běžném životě buďto chybí, nebo pouze nejsou nastaveni stejně jako rození dobrodruzi a feťáci zážitků. To ostatně precizně
vystihl jeden z největších bořičů hranic japonské beletristické scény, Rjú
Murakami v románu In Miso Soup:
„People who love horror films are people with boring lives... when a
really scary movie is over, you're reassured to see that you're still alive and
the world still exists as it did before. That's the real reason we have horror
films - they act as shock absorbers - and if they disappeared altogether, I bet
you'd see a big leap in the number of serial killers. After all, anyone stupid
enough to get the idea of murdering people from a movie could get the same idea
from watching the news.“
Horor může být zprostředkovaným
koncentrátem adrenalinové šlehy. Jde zejména o kusy, které napínají a poté
explodují šokem, leknutím nebo křupnutím. Troufám si říct, že jde o velmi
podobný, ač hodně umírněný ekvivalent k pocitu před uskutečněním
tandemového seskoku.
Druhá část Murakamiho citátu zároveň vede k dalšímu utilitaristickému aspektu hororu, a to horor jako utěšovatel sériového vraha v nás.
Pokud vytáhneme a přeleštíme
jungovský skalpel, můžeme pohlížet na téměř jakýkoliv vyvedenější horor jako na
relevantní pomůcku k seberealizaci. Skrze horor můžeme konfrontovat
monstrum v sobě. Můžeme ho sledovat, a poté porovnávat; polemizovat o tom,
čeho jsme schopni a zda to máme dostatečně pod kontrolou. V momentě, kdy
jasně vidíme, že to, co se děje na obrazovce bychom mohli dělat my, ale
vybíráme si to neudělat, trumfujeme. Jsme v přímém dialogu s naší
stinnou stránku a dáváme jí najevo, že o ní víme a máme ji pevně v rukou.
V posledních letech však
horor více a více ukazuje svou další schopnost – schopnost být spolehlivým,
tichým a potřebným společníkem během prožívání úzkostných stavů a zármutku. To
brilantně vypozoroval, a posléze
napsal Eren Orbey, který pomocí precizní sebeanalýzy pochopil, že
přespřílišné fetování hororu je jeho způsobem vypořádávání se se ztrátou člena
rodiny.
Rmoucení může být silně solitární
a individuální proces. Funguje podobně jako deprese – mozek vyšle posla, který zahlásí,
ať si člověk udělá prostor, stáhne se do něj, vyřeší sebe samotného, a ve
správnou chvíli vkročí zpátky do běžného chodu života. Do tohoto prostoru mohou
určití lidé přizvat právě horor, který nekecá, nehladí po zádech a nepokouší se
o dutou útěchu. Pouze nabízí to, co může doopravdy pomoci – kýženou katarzi.
Není proto takovým překvapením,
že se horor v posledních letech podobným tématem intenzivně a naštěstí
často i chytře zabýval. Téma zármutku v hororu přitom není žádná novinka. Se
stejným tématem koketuje například kultovní Don’t Look Now Nicolase Roega z roku 1973.
Zajímavá je spíše renesance,
která zmíněnou tématiku potkává v posledním desetiletí. Bez větších mezer
po sobě vyšly „zármutkové“ kusy, mezi které patří například Babadook, Under the Shadow nebo
třeba mnou přehajplý skvost Hereditary. S přibývajícími filmy fanoušci vytesali zbrusu novou
škatuli, která posléze získala úsměvné přízvisko „grief horror“.
Nyní se do této kvazisubkategorie
přidává The Wind. Režisérský debut
Emmy Tammi vypráví příběh o páru odloučeném od zbytku civilizace. Tvrdý a
samotářský život Lizzy a Isaaca posléze narušuje druhý pár, který není na žití
v nemilosrdných podmínkách zcela připraven. Pouto mezi čtyřmi lidmi pomalu
vytváří prostor pro bouřlivý emocionální kolotoč.
The Wind se liší od zmíněných grief horrorů hned několika aspekty.
Tím prvním a nejvíce do očí bijícím je unikátní zasazení. Nacházíme se
v americké prérii v období frontieru. Náplava se stahuje z velkých měst a buduje si své příbytky na půdě zbrocené čerstvou krví
původních obyvatel. V The Wind dezolátní prérie navíc osidlují
enigmatičtí démoni.
Druhým, v rámci grief horroru unikátním prvkem, je práce s flashbacky. Pomocí několika časových lapsů se
chytře dovídáme o pozadí celého příběhu dvou párů. Film nás pomocí zpátečky
hned zezačátku vrhá do scény po nezdařilém porodu, při kterém umírá dítě i
matka. Okolnosti neznáme. Víme pouze, že je nutné dojet pro pomoc za civilizací
s tím, že Lizzy musí několik dní v domě přečkat sama.
Po téměř celý film se tak ocitáme
ve stihomamem testované mysli Lizzy. Nevíme, co je doopravdy a co jsou bludy.
The Wind je v tomto ohledu subtilní jak jeho název. Režisérka nespoléhá na
přehnaný vizuální aspekt. Vypraví spíše pomocí náznaků a symbolů. To
zapříčiňuje, že film nemá vyloženě silné a památné momenty. Hra se subtilnem na
druhou stranu poměrně zdařile podporuje paranoidní feel a přenáší jej na
publikum. K tomu přispívají i zmíněné flashbacky. Ani u těch zprvu pořádně
nevíme, jak do děje chronologicky zapadají. Jsme zmateni a hledáme cestu ven;
stejně jako Lizzy, která se navíc po celou dobu snaží utěšit lačné (její nebo
prérijní?) démony.
Co teda dělá z The Wind grief horror? Bez větších spoilerů jsou to zejména tři aspekty – ztráta, izolace a sebereflexe. Lizzy zažívá trauma. Je, bez ohledu na to, zda chce, opuštěna a získává prostor ke kontemplaci. Při té, společní s ní, získáváme kusy do skládačky. Dochází nám (a asi i Lizzy), že ji nikdo jiný nemůže pomoci, dokud se s traumatem nepopasuje sama. A jestli uspěla? To nejspíše záleží na divákovi.
The Wind nedosahuje intenzity a psychologické rafinovanosti tzv. grief hororů jako Babadook nebo Hereditary. Jde však o neotřelý pohled na obdobné téma, který v hororovém žánru často nevídáme. Nečekejte přílišné zneklidnění a salvy děsu. Sledujte The Wind spíše jako chytrou a originální žánrovku a příliš zklamáni nebudete.
Žádné komentáře:
Okomentovat