Česká knižní distribuce obohatila trh jedním z počinů režiséra S.
Craiga Zahlera, který už s prvními kinematografickými zářezy jasně
definoval svůj rukopis. Divák tak nyní může okusit, jak mu to jde na papíře.
Osobně jsem po knžiním Zahlerovi
šáhl nejdřív, co to šlo. Po jeho loňském
Brawl in Cell Block 99 jsem
zůstal silně uhranut. Už dlouho nikdo neservíroval tak syrovou, ostrou,
brutální a svým způsobem stoickou filmařinu v tak hnusně pěkném a
smysluplně updatovaném grindhousovém kabátě.
Zdá se, že Zahler ví, co
obecenstvu v posledních letech na hollywoodském plátně schází. Je to
přesně ta kontemplativní, nikam nespěchající a neuhýbající filmařina, strohá,
která jde až na kost. V mnoha aspektech připomíná například sedmdesátkové
kusy Sama Peckinpaha.
Režisér si neláme hlavu
s komplikovaným příběhem a jde přímo k věci. Z bodu A do bodu B.
Na konci všeho brození bahnem divák
získává brutální katarzi, která mu bliká, křupe, šplouchá a praská přímo do
ksichtu. Skvost.
Nabízí se proto otázka: „Je na tom Zahler podobně i za psacím strojem?“.
S radostí se dá konstatovat,
že ano. Špinavý Kšefty nás vhodí do fiktivního města Victory, které má od
významu slova tak daleko, jako příjemný klimat této oblasti. Jako čtenář se
nacházím ve městě věčně znásilňovaném blizardem a mrazem. Obydlené prochcané paneláky
střídají vybydlené a vymlácené ruiny, ze kterých čas od času vykoukne polomrtvá
smažka. Podobné individua lemují městské ulice. Šlápnutí na chodník střídá
šlápnutí do mrtvé holubice. Pod nohy však není čas čumět. Bylo by možné, že
v nesoustředěném okamžiku vás někdo znásilní, okrade nebo urve hlavu. Nebo
všechno dohromady.
Sledujeme příběh Detektiva
Bettingera, který se do ledového pekla dostává za trest. Získává nového
parťáka, který je příjemný jako šmirglpapír na koulích. Nová dvojka společně
musí vyřešit případ umučené kurvy. Po čase se ale plány mění. Victory začne
okupovat zabiják poldů a Bettinger neuniká jeho zájmům. Cesta peklem začíná.
Fakt, že je náš protagonista
detektiv však ještě nutně neznamená, že čteme klasickou detektiku, jak se
evidentně i knihkupci a knihovníci domnívají. Tady pozor. Špinavý kšefty jsou poctivý kus romanopisectví. Pokud do něj však
půjdete s očekáváním kliček, slepých uliček a nečekaných odhalení, ošklivě
narazíte.
Zahler totiž i na papíře
servíruje svou zajetou filmovou rovnici. Bettinger jde od začátku až do konce
po téměř rovné lajně. Po cestě vše intenzivně graduje. Příběh je poctivě
budován. Charaktery jsou netypické a s každou stránkou nabírají na své
osobitosti. Nečtěte Zahlera jako detektivní román, ale pro autorův specifický
styl.
Jak už název napovídá, Zahlerova filmová novinka "Dragged across Concrete" se pravděpodobně s ničím mrdat nebude. Stejně jako Špinavý Kšefty.
Ten je totiž v knize tím
hlavním, co žene příběh kupředu. Násilí je brutální, občas zábavně samoúčelné a
do detailu popsané. S popisy analogiemi, metaforami a dalšími tropy si
Zahler umí vyhrát. Největší hnus je popisován skvěle. Cítíte ho v kostech
a občas se neubráníte pousmání se. To samé platí pro dialogy, popisy postav a
lokací. Osobně mi utkvěl popis situace, ve které policejní kára přijíždí v noci
na místo činu a mění ho na „červenomodrý disko“.
Popisy a celková stylistická
stránka však není to jediné, kde Zahler exceluje. Paradoxně je knižní momentum
autora o mnohem svižnější, než to filmové. Nečekejte příjemně nepříjemný
slowburn. Špinavý kšefty se ženou ke
konci až překvapivě briskně.
Za zmínku taky stojí Zahlerova
hra s rasovou otázkou. Protagonista je afroameričan, stejně jako jeho
kolega Dominik. Parťáci jsou Aziati a další rasy, které se v podobné
literatuře obyčejně v této míře neobjevují. Román však v žádném
případě nepůsobí jako levicová agitka. Nesledujeme příběh afroamerického
detektiva. Sledujeme příběh detektiva, který je černý. A to je velký
rozdíl.
Špinavý kšefty na North Ganson
Street mi daly vše, co jsem čekal. Jsem rád, že skepse, kterou jsem
prožíval, když jsem knihu tahal z poličky označené jmenovkou „detektivky“, se po pár stránkách rozplynula. Zahler vytvořil román, ve kterém sází na svůj vlastní styl a nelimituje se žánrovýma nálepkama. Možná trochu zamrzí, že konec
nepředstavuje vrcholný moment příběhu, ale charakteristický rukopis společně s absencí jakékoliv
vaty to poměrně slušně nahrazuje. Pokud jste fanoušky filmového Zahlera, nebo se jen přikláníte
k syrovějšímu psaní, neváhejte a po Špinavých kšeftech určitě sáhněte.
9/10
Děkuji moc za tuto povídku. Já mám docela dost ráda tyto noir povídky, protože mi to vždycky vyvolá takový docela dost zajímavý pocit, který ani moc nevím, jak popsat. Mám to docela dost i podobné s tím, když slyším na ulici třeba zvuk kvílení pneumatik a tak podobně :)
OdpovědětVymazat