pondělí 20. ledna 2020

Relevance kresby

Existují dva směry, začátky / konce osobnostního vývoje. První se ubírá fyzičtěji. Jedinec konfrontuje svět. Vydává se vstříc neznámému. Rozlouskává rukou. V určité době však přichází přelom. Dochází k návratu do sebe. Jde o fázi kontemplativní, teoretickou, niternou. Sebeanalýza je uskutečňována zejména prostřednictvím umění…


…v druhém případě lze začít z druhé strany, tedy z nitra do světa. Obě fáze jsou stejně nutné pro odhalení surové podstaty individuálního já.

Pozoruji, že se vydávám směrem od nitra a souzním spíše s lidmi, kteří to mají stejně. Rovněž vidím, že mnoho, asi většina, lidí – z hlediska obecné kulturní perspektivy – skutečně „žije“. Cestují, oddávají se opulenci, dospívají. Beze strachu se vrhají do chřtánů nových komunit, kultur, kultů…

Pozorování skutečně žijících z druhého pólu může vést ke srovnávání. Následovatel opačné cesty si buduje komplexy, splíny, ale i pocity hanby, které jsou výsledkem nastavení kultury. Ten, kdo se namísto reálného života oddává takzvanému eskapismu – hudbě, hrám, filmu… – je často nepřímo shledán zbytečným, nevyzrálým, v lepších případech zaostalým. A to i přesto, že se realitě intenzivně oddává, leč v její zprostředkované formě.

Je to dobře i špatně. Pozitivum leží v ponoukání člověka k dospění, tedy k prozkoumávání světa jako takového. Jenže jedinec často pod tímto tlakem dospívá až příliš rychle. Nedotahuje vlastní potenciál k dokonalosti. Nezakopává o svou intelektuální stránku a bez ohledu na duševní rozvoj začíná žít, stárnout a plodit. To v jistých případech samozřejmě neznamená konec osobnostního vývoje. Druhá polovina života stále může být věnována druhé fázi. V realitě to ale zase tak často nedosvědčuji. Ona tíha světa jako takového je kurevsky těžká. A dobrovolně si na hřbet přidávat žrádlo pro ducha je až příliš.

Vše to zní nabubřele, pseudo-spirituálně, až hipstersky. Za duševním rozvojem však neleží nic menšího než uvědomění si sebe samotného, prozkoumání individuality a bytostného já: egem nepošpiněného, společností neokleštěného. Ke splnění této mise je potřeba absolvovat obě sféry: kontemplativnější i fyzičtější. Načerpat a aplikovat. Nebo vice versa.

Osobně mi k procesu dosavadního sebepoznávání dosud sloužila různá média. Rozvoj však nejvíce pozoruji v kresbě. Nejde přitom o dobře odvedené řemeslo. V kresbě nevynikám. Nejsem v ní „dobrý“. Mé „obrazy“ stále připomínají čmáranice z lavic základní školy. Proces, i navzdory pofidérní kvalitě, každopádně podléhá určité evoluci, která reflektuje proces individuace.



Nedílnou součástí kresby, malby, rytin je technika, skrze kterou může umělec mířit buď k dokonalosti, nebo ke konstruování vlastního stylu. Případ číslo jedna platil spíše v historii, kdy se malíři jako Rembrandt nebo Reubens snažili zachycovat realitu s fotografickou precizností.  Většina současných umělců se se ubírá druhou cestou, ve které vnímám řemeslo jako permanentní quest za originalitou.

Potřeba pro chirurgicky přesné zachycení reality pomocí štětce umřela s čímž chcípla i honba za dokonalostí. Již nepotřebujeme zachycovat precizní obrazy. Chceme vidět obraz skrze unikátní čočku. Umělec tak čelí nelehkému úkolu. Pokouší mantinely, vlastní limity, ve kterých je schopen tvořit. Při vyplnění osobní škatule dochází k odemknutí nového achievementu. Umělec je schopen následovat cestu, kterou projasňuje světlo potenciálu. Cestu ověnčují originální výsledky – například silně nerealistické, leč stále efektivní obrazy.
Tento pokrok přímo odráží osobnostní vývoj. Ze čmáranic bez většího smyslu se pomalu stávají pokusy o napodobování ostatních. Replikační období se postupně stáčí k hledání vlastního stylu. Pokoušejí se hranice a vzniká individualita. U procesu individuace tomu není jinak. Tuto paralelu lze nejspíš najít i v jiných řemeslech. Disciplína malby je nicméně vizuální, a proto se a priori nabízí jako názorný příklad.  Nelze se rovněž neodkázat na Junga a jeho mandaly:

„My mandalas were cryptograms concerning the state of the self which was presented to me anew each day.“

„It became increasingly plain to me that the mandala is the center. It is the exponent of all paths. It is the path to the center, individuation.“
Anebo na Doriana Graye.
Ve svých kresbách pozoruji to samé. Nevidím přitom čistou celost, proklestěnou cestu ke svatému grálu. Vývoj je však nepopíratelný. Z mateřskoškolských patlanin vznikly konkrétnější obrázky snažící se co nejlépe okopírovat zvolené objekty. Pozvolna probíhal přesun ke kresbě zachycující vlastní myšlenky, avšak bez většího důrazu na výslednou celistvost. V nynějších kresbách vyvstává řád: podvědomé úsilí o to, aby výsledek působil kompletně v limitech vlastních schopností. Osobnostně tomu není jinak. Stále roztěkaný a zpochybňující přijímám to, čím jsem a snažím se s tím pracovat.

Možná postupně i v reálném světe. 

Žádné komentáře:

Okomentovat