Cestování je fajn. Učí člověka
tolerance. Rozšiřuje obzory. Oslabuje pseudo-nacionalistickou hrdost. Ať už jde
o konfrontaci místních, či o doceňování kulturních monumentů, člověk odjíždí
obohacen, s pocitem zadostiučinění, suvenýrem a zbytečnými fotkami.
Existují však i jiné zážitky. Ty,
které se musí prožít, které nelze zcela popsat, které fotografie nezachytí. Jde
o události přesahující rámec racionality. Zážitky, které svým neopakovatelným
způsobem pohladí –
ať už jakkoliv zbídačenou astrální rukou – ducha.
Jedním
z takovýchto zážitků je dosvědčení berlínské techno rychty. Pozor. Nejde o
techno, které si společnost přefiltrovala do mozků skrz stereotyp. Žádný déšť
z pestrobarevných neonů. Žádná líbivost nebo melodie.
Pro surovou
zkušenost se musí jít hloub, bez berli(n)ček, na vlastní riziko. Je nutné vyhledat
industriální techno – nehezké, špinavé a na kost surové a houževnaté jako
masivní pilíře berlínského bahn. Industrial techno osekává formu téměř na
absolutní minimum. Sází na primitivní rytmus, kovové hluky a občasné
synthovo-ambientní podtóny, které však nedodávají melodickou linku. Pouze
umocňují, co se děje na povrchu – mohutnou sub basou posílené pulzující kopáky
pepřené strohými hajtkami, metalickými aranžemi a občas nějakým tím ne úplně
srozumitelným vokálním samplem.
Z popisu
lze vydedukovat, že industrial techno není běžně poslechová záležitost. Jde
spíše o prožitek. Hudba se úplně neposlouchá. Spíš se pociťuje. Prostupuje
tělem, útočí na solární plexus, přesně do míst recepce a emise magických fluid,
a díky neustále opakujícímu se vzorku dokáže posílat do transu. Dá se vlastně
říct, že techno je postmoderní, elektronickou odpovědí na šamanistické
vybubnovávání, které rytmickými vzruchy ovlivňují jinak nedotčenou aktivitu v senzorických a motorických zónách mozku. Proto je popis
komplikovaný; trochu jako snaha popsat DMT trip. Nutno okusit.
Je nabíledni,
že domácí poslech industriálnímu technu čest neudělá. Funguje to, ale nikdy
není dosaženo ultima. Pro efekt je nutná kýžená aparatura, zdatný DJ a
v neposlední řadě padnoucí milieu. Akce, kterou traktát popisuje, zaškrtla
všechny checkboxy.
Nedaleko od
ubytování se konala čtyřdenní Synoid party čítající destíky DJ’s, kteří
skutečně hrají napříč víkendem. Na akci se nespí. Člověk klidně může dojít ráno
a nasnídat se nelítostných sonických pulzů, zatímco přikusuje hutnou
syntetickou mlhu. Deprivační nátura události je precizně komunikována prostorem
samotným. O tom ale dále.
Akce je
poměrně dobře skryta. Nedává o sobě vědět opulentními plakáty ani vzdáleným
duněním. Člověk, který nedohledal avízo, se zde mohl dostat jen omylem. Vstupní
bránu tvoří vjezd do baráku, dvě kovová zábradlí a pár kluků, kteří po krátkém
pohovoru rozhodují, zda je člověk hoden vstoupit dovnitř. Po důkladném
prošacování a ještě důkladnějším přelepení čoček fotoaparátů je možno vstoupit
do dvora. I zde nic nenasvědčuje tomu, že má jít o akci onoho druhu. Každý další krok, pomocí kterého se blížíme k chátrající budově, vyostřuje kontury.
Po vstupu
do dveří centra dění je prostředí podobně vítající jako oficiální vstupní
brána. Prostoru vše přidává na nejistotě a návštěvníkovi na kuriozitě. Nejen
kombinace těchto dvou propriet zapříčiňuje fakt, že je každý čtverečný metr
prodchnut obrovskou porcí charakteru. Surové oprýskané nažloutlé zdivo doplňuje
spolkovo-republikové vyhlížející kachličkování a humidní vzduch. Úzká chodba
nabízí sejít pomocí schodů nahoru, dolů a doleva – do první narudlé místnosti,
kterou rozeznívají první statické rytmy. Jde se doleva.
Spoře
obývaná, do neonového ruda oděná místnost hostí bar a malou stage. Událost
navštěvujeme v neděli večer, a proto trochu počítáme s tím, že akce
dojíždí. Místnost mou prvotní domněnku potvrzuje. Na základě věhlasu berlínské
scény nicméně očekávám, že se zde jede až na kost do posledního syntetického
kicku. Chvíli poté se rozpomínám, že událost má mít dvě pódia. S oddychem se
pokračuje v průzkumu.
Zpět
v oprýskaném koridoru. Sky is the limit, a proto se vydáváme vstříc horním
schodům. Po cestě míjíme první opravdové vzorky účastníků. Háv prudérnosti vnějšího života je nadobro zahozen. Lidé lezou ze vší své
formálnosti a ti nejsvobodomyslnější mění oděv za sporé outfity sestávající se
z latexu, černých izolačních pásek a kovových přezek. Vlastně taková
odvážnější varianta outfitů Cenobitů z Hellraisera. Fashion statement?
Později se dovídáme, že dresscode má utilitaristickou povahu.
Vrchní
patra stage nenabízejí. Každé patro hostí pouze toalety, které účastníci
vlastním přístupem přetvořili z pánů a dam na non-genderové. WC spíše než
úlohu vyprazdňovací plní úlohu kulturně-kosmetickou. Ženské i chlapi sedí na
umyvadlech, odpočívají, popřípadě pudrují nosy. Nejsem si jistý, zda
osazenstvo tady schvaluje chcaní a ani to nechci zkoušet. Tekutiny zde tělo nakonec
opouští zejména kožními póry. Nezbývá nic jiného než se vydat dolů: pod zem.
Sklep je
prost jasnějšího osvětlení. Většinu prostoru opět halí do zářivě rudé neony.
Ani málo. Ani moc. Světlo pohlcuje černou barvou potáhnuté zdivo. Člověk schází
poslední schody a je nelítostně váben směrem rovně – ke stagei, která splňuje
očekávání. Extáze – droga i pocit – začíná být hmatatelná. Lidé se ve skromných
svršcích halí do kouře. Neon se míchá s trochou barevné škály, která
září zpod rukou DJe. V éterické atmosféře se kroutí lidé v absolutním
podvolení hudbě. Od vody, drog a karnálních potěch není nikdy daleko. Atmosféra
je nakažlivá. Nedá se skoro bránit. Techno set si snadno bere kontrolu nad tělesnou
schránkou a mozek vypíná. Trans narušuje jen horko a dehydratace.
Po vytržení
padá rozhodnutí zkoumat prostor dále. Víme, že sklep skýtá ještě jednu chodbu.
Kam vede, nevíme. Zjišťujeme. Rudý koridor je po stranách věnčen miniaturními
místnostmi, které slouží k oddychu. Velikost prostoru většinou neodpovídá
počtu lidí, kteří zde nacházejí své příkoří. Odhalené kusy těl vzájemně slouží
jako propriety ke složení hlavy, ruky, torza.
Koridor vrcholí masivní šatnou. Cestou zpátky dochází k průzkumu dvou větších místností, které vítají potem rosenými prahy. Dva prostory jsou alfou a omegou události. Levá místnost nevykazuje známek života. Připomíná parní saunu, ve které došlo k hromadnému kolapsu. Masový hrob. Rudý odstín přispívá k tomu, že vše vypadá jako scéna z Dantova Inferna. Polonazí lidé vzájemně zaklínění ve svých tělech vydechují poslední doušky života.
Koridor vrcholí masivní šatnou. Cestou zpátky dochází k průzkumu dvou větších místností, které vítají potem rosenými prahy. Dva prostory jsou alfou a omegou události. Levá místnost nevykazuje známek života. Připomíná parní saunu, ve které došlo k hromadnému kolapsu. Masový hrob. Rudý odstín přispívá k tomu, že vše vypadá jako scéna z Dantova Inferna. Polonazí lidé vzájemně zaklínění ve svých tělech vydechují poslední doušky života.
Druhá místnost
naopak prýští životem. Zjišťujeme, že až nyní dosvědčujeme hlavní místo konání
akce. Na neděli se nehraje. Sklepní prostor skrývá stovky rozjařených lidí,
kteří si bez špetky altruismu berou poslední snítka vzduchu pro sebe. Natěsnaný
dav tvoří jednotné jádro události. Nelze jím procházet a sálá z něho nesnesitelné
horko, které jde cítit i několik metrů od něj. Důkazem budiž podlaha zcela
přeměněná na kaluž potu. Latexové slipy a přezky jsou nadobro opodstatněné a
ospravedlněné. Až zde plní daný typ hudby svou povinnost. Dav tvoří spiritistický egregor a cestuje v jiných dimenzích na vlnách nelítostné rytmiky – ať už za pomocí drog, nebo z vlastních zdrojů. Na takovouto intenzitu připraveni
nejsme. Proto se po čistě turistické observaci hlavního dějiště přemísťujeme k předešlé
stagei.
Ztratit se
v temném rytmu a absolutně jiném, předtím neprozkoumaném světě. Nechat se
vést pulzy a fluidními pohyby éterické černošky, zatímco kousek za ní někdo nosem
luxuje zázračný prach. To vše tvoří atmosféru, kterou fotka ani video
nezachytí. Možná i proto jsou čočky přelepovány. Příště tedy s vodou, jen
v trenkách, a hlavně bez sociálních konstrikcí.
Žádné komentáře:
Okomentovat