pátek 6. března 2020

Výška vymrdaná


Stále více se setkávám s lamentacemi ohledně vysoké školy. Frustrovaní jedinci pohlížejí na 3-5 let života, hodnotíc je jako promarněné, zbytečné, zkrátka k hovnu. Většinou jde o lidi, kteří volili humanitní obory. Tato studijní odnož je totiž poměrně obtížně zpeněžitelná, a proto se snadno jeví jako zbytečná. Jako absolvent obdobného studia se stále nemůžu k onomu názoru přiklonit…

…, a to i s vědomím, že se nacházím pod tíhou osobního zaujetí. Nabízí se totiž, abych si těch 5 let, když už jsem je teda takto využil, ospravedlnil, nehledě na to, že mi vysoká dost možná zachránila život. Přemýšlení o odpovědi na otázku, zda je humanitně laděná výška k ničemu, jsem tudíž věnoval hodně času; dalo by se říct, že přetržité roky.

Puzení pohlížet na studium z perspektivy praktičnosti lze snadno podlehnout. Tento pohled totiž do mozku pumpuje rodina, přátelé a společnost obecně. Jde o pohled silně povrchní. Povrch je totiž hrubý a vidět skrz jde těžko.

K prohlédnutí pomyslných benefitů vysokoškolského studia se však nemusí zacházet hluboko. Jednou z nejvágnějších výhod, kterou vysoká nabízí, je čas. Čas na sebe, na introspekci. Humanitní vědy mohou navíc poskytnout prostředky, které mají potenciál sebeanalýzu o sáh prohloubit. 

20. léta osoby jsou obdobím silně formativním. Hlavně do třicítky záleží na tom, čím člověk krmí duši. Pokud ji teda vůbec krmí. Puberta polevuje a tabula rasa je průzračnější. Vysoká škola poskytuje čas na zkonstruování vydatného menu. Jo. Může to vést k rekonfiguraci osoby na vyjebaného intelektuála. S trochou sebereflexe se to ale stát nemusí. Láme se tady chleba. Je potřeba balancovat na tenké lince mezi pseudo-intelektuální krysou a duševním kryplem s (naprosto oprávněným) nedostatkem energie na sebe-kultivaci poté, co dojde z fachu, zapíná Ulici a vypíná Debustrol. Volí se cesta, způsob pochodu a odhaduje se konec.

Čas jako takový nabízí studium všem. U ostatních propriet dává jen v případě, že člověk chce. Není dnes totiž komplikované nabourat kód. Ve věku internetu jde vše snadno ochcat, ocheatovat. Škola není výjimkou. Naopak. I v tom se nicméně nachází benefit. Člověk, který nanečisto obejde školský systém může v budoucnu obejít systémy ostatní, ať už jde o ty korporátní, společenské či existenciální. Nanečisto se vědomě vymyká zabředlému status quo. Ti, přiklánějící se k „čestnější“ cestě mohou sklidit plody disciplíny, znalostí, práce se sebou samotným. Vše tak lze aplikovat i na pozdější život, leč nepřímo monetárně.

Nedílný benefit vidím i v možnosti napsat si závěrečnou práci. Jde o těžkou, časově a intelektuálně náročnou disciplínu, ke které se – bez nátlaku studia – jen málokdo dokope. Vyzkoušet si psát, pracovat s rešerší, aplikovat sekundární literaturu nemusí být sice něco, k čemu se bude jedinec po škole vracet. Jde ale o jedinečnou příležitost si něco v onom duchu vyzkoušet, která se nemusí opakovat. Člověk získává vědomost, zda je schopen usilovně pracovat na projektu po delší dobu. Bonusem je i jistota zpětné vazby, která není mimo akademii zaručena. Ten, kdo někdy něco tvořil, ví, že hodnota feedbacku je často hodnotnější než prachy.

Výhody zde samozřejmě nekončí. Četba, prezentování před lidmi, zdokonalení analytických schopností, schopnost jít hlouběji, toť pouze hrstka aspektů, které vysoká může nabídnout. Všechny mohou rozšířit nejen vědomosti, ale i vědomí. Díky širšímu vědomí roste skepse. Člověk se dobrovolně nevrhá do otěží kulturně-společenské lži. Raději ověřuje. Pravda. Poslední zmíněná proprieta se projeví spíše u lidí s autistickými sklony a buřičskými tendencemi. Pokud si je toho člověk vědom, může nicméně usilovat o zachování nutného ekvilibria.      
     
Netvrdím, že je výška cestou pro všechny. Pro běžně fungující lidi může být studium brzda. Znám hodně takových, kteří se již během střední školy aklimatizovali do běhu normálního života a spokojeně byli stoprocentně připraveni najet na rovnici: práce > dítě > smrt. Na axiomu nukleární rodiny není nic špatného. Nevěřím, že je však univerzálně aplikovatelný na všechny. Znám poměrně hodně kvaziautistů. Takových, kteří se zapadnutím do infrastruktury mají problém, a proto potřebují více času na sebevypořádávání. Spadám zde i já, a proto bych na oněch 5 let nikdy neflusnul. Osobním zaujetí beru v potaz. Stále si ale nejsem jist, že by mi stejná doba strávená na pase, u míchačky nebo v korporátu poskytla to, co právě vysoká.

A proto nepičuju.


Žádné komentáře:

Okomentovat